Spiller til Spiller3.3.2023

84: Tidligere Superligaspillere slår et slag for #FodboldtrøjeFredag

Play button

Spillerforeningen vil gerne bakke op om FodboldtrøjeFredag og indsamlingen til Børnecancerfonden. Derfor er tre spillere med tilsammen næsten 700 Superligakampe trukket i trøjerne. For at mindes nogle af de fine fodboldøjeblikke i deres karrierer.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast

Play button
Sound

»Fodbold er stadig i vores blod, og det er fodbold, der forener os tre, fortæller Dan Sørensen,« der spillede næsten 200 kampe i Superligaen for AGF, Ikast fS og Vejle Boldklub

Han har samlet to af sine holdkammerater fra Spillerforeningen. Allan Reese og Patrick Kristensen, der har det til fælles, at de begge scorede i deres debut i Superligaen. Allan Reese i en kamp for Silkeborg IF hjemme imod Brøndby IF. Reese udlignede til 1-1 efter, at Uche Okechukwu havde bragt Brøndby-mandskabet i front. Og Patrick Kristensen scorede til 1-0 i sin debut for AaB. En kamp AaB vandt 2-0 i Odense.

»det er jo det, de kan, de her gamle fodboldtrøjer. De kan genoplive store øjeblikke«

Allan i 'Spiller til Spiller'

Den fodboldtrøje, Allan Reese har taget på, er en rød Benfica-trøje. Det var en trøje, Allan Reese fik fingrene i efter en Europa Cup-kamp for AGF mod portugiserne i slut firserne.

»Det var virkelig en stor oplevelse at spille i Lissabon. Og det er jo det, de kan, de her gamle fodboldtrøjer. De kan genoplive store øjeblikke,« siger Allan Reese.

Allan Reese, vicedirektør i Spillerforeningen

United-fan fik lov at spille på Old Trafford

Patrick Kristensen har en Manchester United-trøje på. Den engelske klub har han været kæmpe fan af i mange år, og derfor var det en helt speciel oplevelse for ham at blive skiftet ind, da AaB mødte Manchester United i Champions League på Old Trafford.

»Jeg kan huske, at jeg gik efter at bytte trøje med Ryan Giggs, Paul Scholes eller Wayne Rooney. Men jeg lykkedes desværre ikke med at få fat i én af deres trøjer. Sådan er det nogle gange. Men det ødelagde nu ikke min oplevelse af at spille imod den klub, jeg har fulgt hele livet,« fortæller Patrick Kristensen.

Patrick Kristensen, spillerrådgiver i Spillerforeningen

De gamle fodboldtrøjer vækker gode minder og er samtidig med til at sætte fokus på FodboldtrøjeFredag.

»Fodbold er et fællesskab, der rækker langt ud over fodbolden. Derfor er det fantastisk, hvis fodbolden kan hjælpe i kampen mod børnekræft,« lyder det fra de tre tidligere Superligaspillere.

De taler om nogle udvalgte trøjer og genopliver de store øjeblikke. Du kan blandt andet høre:

• Historien bag Allan Reeses Benfica-trøje fra 1987
  • Hvorfor Manchester United-trøjen fra ’98 betyder s meget for Patrick Kristensen
  • Hvordan Karim Zaza ikke kunne dy sig fra at skrive på en helt særlig AaB-trøje
  • Og hvordan de tre tidligere fodboldspillere ser udviklingen på trøjebyt som fænomen