Spiller til Spiller5.12.2023

102: Andreas Bjellands råd til den kommende generation

Play button

Han brugte medierne, da han var for skadet til landsholdet. Han har uddannet sig løbende igennem karrieren. Og han har oplevet, hvordan livet som udlandsprofessionel adskiller sig fra tilværelsen herhjemme.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast

Play button
Sound

»Fodboldverdenen er sin egen verden. Og så har du den virkelige verden ude på den anden side.«

Sådan sagde Andreas Bjelland, da han holdt oplæg for den kommende generation af professionelle fodboldspillere.

Det skete ved vores ”Entranceseminar”, som 4player, Spillerforeningens karriere- og rådgivningsenhed, hvert år afholder. Det er et seminar, som er skræddersyet til fodboldspillere, der er på vej ind i den professionelle fodboldbranche.

»Man bliver en bedre fodboldspiller af at have andre ting ved siden af«

Mere end fodbold

Seminaret består af forskellige oplæg, og i år var en af oplægsholderne den rutinerede Lyngby Boldklub-spiller. Han betonede vigtigheden af, at du som professionel fodboldspiller har andet i din tilværelse end fodbold.

»For mit vedkommende var det vigtigt at have det sociale liv. Det er vigtigt at have mennesket med, så det ikke kun er fodboldspilleren.«

Gennem karrieren har han løbende studeret, og det har gavnet ham – også på banen.

»Man bliver en bedre fodboldspiller af at have andre ting ved siden af. Jeg siger ikke, at det skal fylde det hele, men nogle små brudstykker, når det passer ind.«

Makkerparret Andreas Bjelland og Jores Okore fejrer FC Nordsjællands første - og hidtil eneste - mesterskab i 2012. Foto: fodboldbilleder.dk

Fodbold blev et arbejde

Andreas spillede en stor del af sin ungdomstid i Lyngby Boldklub, hvor han også blev seniorspiller. Efter nogle sæsoner skiftede han Lyngby Boldklub ud med FC Nordsjælland, hvor han nåede at blive dansk mester, inden han skiftede til hollandske FC Twente.

Og skiftet til udlandet var »en stor omvæltning«. Der var en verden til forskel på livet i omklædningsrummet i Farum og Enschede.

»Det er groft sagt, men for mig var det en hobby i FC Nordsjælland. Vi havde det pissegodt sammen, vi blev danske mestre, alt kørte. Det var hygge, der var sejrssang, og vi kunne godt drikke en enkelt øl, hvis man var gammel nok.«

I FC Twente forholdt det sig en smule anderledes.

»Jeg husker tydeligt min første kamp i FC Twente. Vi vinder 4-1 hjemme, og jeg tænker, så kører det. Der er hygge, sang og sådan noget. Vi kommer ind i omklædningsrummet, og alle sidder bare stendøde på deres sæder og venter. Træneren kommer ind; »Well done, boys. See you tomorrow.« Så gik han, og så gik folk.«

»Det var noget lidt andet. Det var mere et arbejde.«

Andreas Bjelland holder oplæg ved Entranceseminar i Parken den 23. november 2023.

Kasseret forud for VM

I 2018 var Andreas i spil til en udtagelse til VM-slutrunden i Rusland. Men ifølge Åge Hareide og hans stab var han for skadet til at spille.

»Jeg blev vraget to uger før.«

Det er åbenlyst en bet ikke at blive udtaget til en VM-slutrunde. Men for Andreas var det værre end som så. Han havde ladet kontrakten løbe ud i Brentford F.C., hvor han efter opholdet i FC Twente havde spillet fra 2015-2018, og havde udset sig VM som et potentielt udstillingsvindue, der skulle tage ham et skridt op ad karrierestigen.

I stedet havde han nu prædikatet som skadet. Derfor tog han til genmæle i pressen.

»Jeg skulle finde mig en ny arbejdsgiver. Hvis de læser, at landstræneren har sagt, at jeg er ude i x-antal uger, har jeg et problem. Så jeg måtte proaktivt bruge pressen til at kommunikere, at jeg slet ikke var så skadet.«

»Nicklas Bendtner blev også vraget. Han havde rimelig mange følgere på Instagram og har det stadigvæk. Så kan man kalde det provokerende eller ej, men vi lagde en video op. Jeg fik at vide, at jeg ikke kunne slå en halvliggende, så vi stod og slog halvliggende til hinanden«, fortæller Andreas, der i alt er noteret for 29 landskampe.

»Det var min måde at bruge medierne på en, synes jeg selv, god måde for min egen karriere.«

Andreas Bjelland fejrer mesterskabet i 2019. Foto: fodboldbilleder.dk

Ikke for skadet til Ståle

Andreas Bjelland fik ikke en ny kontrakt i udlandet. I stedet skiftede han hjem til F.C. København, hvor Ståle Solbakken kækt kommenterede på den polemik, der havde været om Andreas’ fysiske formåen.

»Til en af de første træninger med FCK slår jeg en halvliggende med venstrepoten. Så siger han højt; »Jeg er glad for, han ikke kom til VM, for så kunne han komme hjem til FCK.« Tak for lige at minde mig om den. FCK var fantastisk, men jeg havde bare større forhåbninger, hvis nu jeg havde været en del af VM-truppen og havde startet inde.«

Hør hele Andreas Bjellands oplæg fra Entranceseminar i ’Spiller til Spiller’. Du finder udsendelsen i Apple Podcast, Spotify eller din foretrukne podcastapp.

Tilladelse Påkrævet