08. 04. 2019

Fælles statement fra DBU, Divisionsforeningen, Spillerforeningen og Danske Fodbold Fans

Fodbold er for alle – uanset seksuel orientering, etnisk oprindelse eller religiøs overbevisning.

Derfor er søndagens episode på Odense Stadion, hvor tilskuere råbte homofobiske tilråb efter FC Københavns Viktor Fischer, fuldstændig uacceptabel. Homofobi hører ingen steder hjemme – hverken på eller uden for banen.

Det er afgørende, at spillere, der oplever chikane af enhver art, reagerer og siger fra. Det gjorde Viktor Fischer, og det fortjener respekt. Men det er endnu mere afgørende, at episoder som den på Odense Stadion følges op af handling. Odense Boldklub har allerede nu erkendt episoden og vil handle på den i klubben og overfor klubbens fans. Klubbernes fanklubber FCK FC og De Stribede har samtidig taget fælles afstand for episoden og udtrykt en fælles ambition om at forhindre lignende episoder i fremtiden.

Det er positivt. Det er netop er i samspillet mellem klubber og fans, at løsningen skal findes. Det er dog vigtigt, at indsatsen over for tilskuere, der chikanerer spillere, ikke bliver ved en snak. Klubberne bør i samarbejde med deres fanklubber afklare med sig selv, hvilke sanktioner de fremadrettet vil benytte overfor tilskuere, der chikanerer spillere. Selvom det kan være vanskeligt at lokalisere tilråbs ophav, bør ønsket om at stoppe det veje tungest.

Vi vil som forbund og interesseorganisationer bistå med støtte og sparring i det arbejde, hvis parterne ønsker det. Vi vil ikke acceptere episoder som den på Odense Stadion i går, og vi er parate til at arbejde tæt sammen med klubber og fans for, at det ikke sker igen.