MCH Arena er Danmarks Bedste Bane 2018/19

For andet år i træk peger Superligaens anførere på banen på MCH Arena som den bedste i Superligaen.

Af Martin Dons

Anførerne i Superligaen er ikke i tvivl. MCH Arena har landet bedste græstæppe til at spille fodbold på. Det viser den opgørelse, som Spillerforeningen har lavet på baggrund af de stemmer, som Superligaens anførere efter hver runde tildeler banerne.

I alt er det fjerde gang, at MCH Arena og de to groundsmen Bjarne Rabæk og Anders Faber Nielsen modtager prisen, som er blevet uddelt siden sæsonen 2011/12.

- Det betyder rigtig meget. Det er et klap på skulderen for de mange arbejdstimer, vi lægger i det. Vi er selvfølgelig synlige i dagtimerne, men der er også meget arbejde uden for normale arbejdstimer. Det betyder noget at få den anerkendelse, og at spillerne sætter pris på det arbejde, vi laver, siger den ene af de to groundsmen, Anders Faber Nielsen.

MCH Arena blev en suveræn vinder, selv om de to groundsmen oplevede udfordringer undervejs i sæsonen.

- Vi var pressede i det tidlige forår med en del kampe i bl.a. Youth Leauge. Vi havde tre kampe på én uge, hvor det stod ned i stænger. Der var banen skidt. Der kunne vi se, der havde været spillet fodbold. Vi var udfordrede, men det løste sig, og vi fik rettet op på skaderne, siger Anders Faber Nielsen, der mener, at forskellen ligger i detaljen.

- Jeg tror, at spillerne har kvitteret for, at der er gjort en lille smule mere, end der standard kan forventes af en bane. Der, hvor vi gør en forskel, er på detaljen, fortæller han.

Her kan dansk fodbold rykke sig

I klubben, som hører hjemme på MCH Arena, er man også glade for prisen. For FC Midtjylland vil gerne have fokus på bedre baner i Superligaen.

- Det er her, vi i dansk fodbold, kan rykke os. Det ér muligt at skabe en brugbar bane året rundt. Det kræver, at det prioriteres, og at der investeres de fornødne ressourcer, siger FC Midtjyllands sportschef Svend Graversen.

Derfor er det højt prioriteret i FC Midtjylland, at der skal være en god bane til spillerne.

- Det er fundamentet for, at spillerne kan udføre deres arbejde og gøre det med det udtryk, vi ønsker i FC Midtjylland, siger sportschefen, der roser det arbejde, de to groundsmen udfører.

- Nøglen er dedikerede medarbejdere. MCH’s groundsmen er nysgerrige og udvikler sig hele tiden inden for deres felt. Og som et tillæg hertil har vi et tæt samspil mellem spillerrådet, trænerstaben og MCH, hvor der løbende gives feedback, tilføjer sportschefen.

På rette kurs - men plads til forbedringer

I Spillerforeningen er chef for spillerrådgivning, Thomas Lindrup, helt på linje med FCM-sportschefen. Banerne skal prioriteres, så spillerne har de bedst mulige betingelser for at præstere.

- Vi kan jo se, at de steder, hvor banerne virkelig prioriteres, kan de levere gode græsbaner året rundt. Men det kræver også, at banerne prioriteres, og man er villig til at investere i dem, siger Thomas Lindrup, der ikke er sen til at sende rosende ord efter de to groundsmen i Herning.

- Når man har mødt Anders og Bjarne, er man ikke i tvivl om, at de lægger både liv og sjæl i, at banen på MCH Arena står snorlige på kampdage. Sådan et engagement skal vi hylde. De er med til at vise vejen for gode baner i dansk fodbold, siger Lindrup.

Samlet set ligger stemmeresultatet i denne sæson højere end i sidste sæson, men der er dog fortsat plads til forbedringer, da hele seks hold befinder sig under middelkarakteren tre.

- Det er glædeligt, at banerne i denne sæson generelt set er ratet højere. Det kan tyde på, at flere klubber er ved at indse, at man skylder spillerne og spillet en god bane. Men med seks baner under middel er der fortsat plads til forbedringer. Men lad os håbe på, at opgørelsen er et billede på, at vi er på vej i den rigtige retning, siger Thomas Lindrup.

De to groundsmen Bjarne Rabæk og Anders Faber Nielsen får inden kick-off i dagens opgør mellem FC Midtjylland og F.C. København overrakt Den Gyldne Greb.

Samlet stilling
1.MCH Arena (FC Midtjylland): 4,50
2.Blue Water Arena (Esbjerg fB): 3,79
3.Brøndby Stadion (Brøndby IF: 3,69
3. Telia Parken (F.C. København): 3,69
5. Aalborg Portland Park (AaB): 3,62
6. Ceres Park (AGF): 3,60
7. Cepheus Park Randers (Randers FC): 3,27
8. Sydbank Park (SønderjyskE): 3,13
9. Vejle Stadion (Vejle Boldklub): 2,94
10. CASA Arena Horsens (AC Horsens): 2,87
11. EWII Park (OB): 2,77
12. Nord Energi Arena (Vendsyssel FF): 2,75
13. DS Arena (Hobro IK): 2,33
14. Right to Dream Park (FC Nordsjælland): 1,60

Om Danmarks Bedste Bane

Spillerforeningen kårer sammen med Superligaens 14 anførere hvert år Danmarks Bedste Bane. Jagten på den bedste bane blev skudt i gang fra forårssæsonens start i 2012. Udeholdenes anførere bedømmer efter hver runde kampbanerne. Målet er bedre baner og bedre fodbold.

Bygget på erfaringer fra England, Holland og Australien er målet at forbedre baneforholdene i den bedste danske række og samtidig hædre de klubber og groundsmen, der yder en særlig indsats for at forbedre spillernes betingelser på banen.

Rent praktisk foregår ratingen ved, at udebaneholdenes anførere efter hver kamp sender en SMS med en helhedsbedømmelse af banen fra 1-5; fra elendig til fantastisk. Ved sæsonens afslutning bliver Danmarks Bedste Bane fundet baseret på det bedste gennemsnit. Ratingen inkluderer alle Superligaens anførere.