Artikel10.10.2017

Kvindelandsholdets spillere modtager Suzanne Gieses Mindelegat

Spillerne på det danske kvindelandshold har fået tildelt Suzanne Gieses Mindelegat, bl.a. for deres ligestillingskamp for bedre løn, bedre sendetid og bedre arbejdsforhold.

Landsholdsspillerne Sanne Troelsgaard og Simone Boye modtog på vegne af kvindelandsholdsspillerne Suzanne Gieses Mindelegat. Legatet uddeles én gang årligt til en person eller en gruppe personer, der har udmærket sig markant i kampen for ligestilling mellem kvinder og mænd. Og i år er det spillerne på kvindelandsholdet, der modtager den fornemme hæder.

- Vi er selvfølgelig meget stolte over, at komiteen for legatet peger på os. Det er en kæmpe ære og et stort skulderklap for alle os spillere på landsholdet, siger Simone Boye og fortsætter:

- Det varmer og styrker os endnu mere i vores arbejde og kamp for en ny kollektiv aftale. Derfor en stor tak for den fornemme hæder fra alle os.

Spillerne på kvindelandsholdet er meget glade for tildelingen og håber, at de snart kan få en permanent aftale på plads med DBU, som det for nyligt også er lykkedes for de norske kvinder, der har opnået ligestilling med et markant økonomisk løft fra 3 til 6 mio. kr. årligt.

- Vi er jo stadig ikke i mål med en aftale med DBU, men vi kan skæve til vores norske naboer og se, hvordan forbund og spillere har fundet en fair løsning for både mænd og kvinder. Det bekræfter os i, at det, vi kæmper for, absolut er rimeligt og realistisk, siger Sanne Troelsgaard og slutter:

- Derfor betyder det også rigtigt meget for os at modtage Suzanne Gieses Mindelegat. Det er en kæmpe anerkendelse og et stort rygstød.

Om tildeling af Suzanne Gieses Mindelegat til kvindelandsholdet

På kort tid har holdet gjort kvindefodbold populært og elsket som aldrig før, og spillerne samlede virkelig nationen foran skærmene frem mod EM-finalen.

Kvindefodbold i Danmark er ellers i generationer blevet behandlet lidt som den irriterende lillesøster, der ikke rigtig måtte være med. Der er derfor tale om et langt sejt træk, hvor det nuværende hold, med Pernille Harder, Nadia Nadim, Sanne Troelsgaard og Simone Boye i spidsen, endelig får kvindefodbold frem på storskærmen.

- De nominerede var et vildt og fantastisk stærkt hold i år, siger Ditte Giese, forkvinde for komiteen bag legatet.

- Men hvis der er nogen, der har taget en for holdet, hele holdet, så er det kvindelandsholdet i fodbold, der lige nu kæmper en historisk ligestillingskamp for bedre løn, bedre sendetid og bedre arbejdsvilkår.

Om legatet

Sommeren 2012 mistede Danmark et af sine store ikoner for kvindekampen, rødstrømpen, forfatteren og debattøren Suzanne Giese. Et år efter etablerede hendes efterladte et hæderslegat i hendes navn og ånd, Suzanne Gieses Mindelegat.

Tidligere vindere

Sanne Søndergaard (2013)
Everyday Sexism Project Danmark (2014)
Khaterah Parwani (2015)
Karina Willumsen (2016)

Legatets formål er en påskønnelse til en person eller gruppe, som har udvist mod og konsekvens til at markere feministiske eller ligestillingspolitiske standpunkter i den offentlige debat. Legatet lyder på 25.000 kroner.

Om legatkomiteen

Ditte Giese, journalist (forkvinde)
Uffe Elbæk, politiker
Lotte Svendsen, filminstruktør