Artikel24.10.2013

Racisme: UEFA fejlede i Moskva

I kampen mellem CSKA Moskva og Manchester City blev udeholdets anfører, Yaya Toure, gentagne gange mødt med abelyde fra hjemmeholdets publikum. Stik imod UEFA-procedurer undlod dommeren dog at skride ind.Endnu en racistisk hændelse fandt i går sted i Rusland. Denne gang var det Manchester Citys Yaya Toure, der var offeret i Champions League-kampen ude mod CSKA Moskva. Flere gange lød der abelyde mod City-anføreren, men på trods af at han selv og Kun Aguero henvendte sig til dommeren, blev der ikke grebet ind.

- Vi kan kun gætte os til, hvorfor dommeren ikke skred ind over for den gentagne racisme i kampen mellem CSKA Moskva og Manchester City, men et bud er, at lederne på stedet blev intimideret af omstændighederne, siger direktør i Spillerforeningen, Mads Øland, der samtidig sidder i bestyrelsen i den internationale spillerforening, FIFPro.

- Uanset hvad kan vi konstatere, at UEFA fejlede i gårsdagens kamp og ikke evnede at leve op til deres egne procedurer, der er meget klare på området. Jeg vil understrege, som jeg har gjort det mange gange før, at det aldrig skal være spillernes ansvar at skride ind over for racisme under kampe, slutter Mads Øland.

Baggrund
UEFAs kongres vedtog for nylig en resolution imod racisme, der bl.a. lyder:

- Referees should stop, suspend or even abandon a match if racist incidents occur. Following UEFA's three-step guidelines, a match will first be stopped and a public warning given. Second, the match will be suspended for a period of time. Third, after coordination with security officers, the match will be abandoned if racist behaviour has not ceased. In such a case the team responsible forfeits the tie.

Baggrund
UEFAs kongres vedtog for nylig en resolution imod racisme, der bl.a. lyder: