Artikel3.4.2012

Superligaanførere imod kunstgræs

Udsigten til superligakampe på kunstgræs vækker langt fra begejstring hos flere superligaanførere. De frygter flere skader og en ændring af fodboldspillet.Flere af Superligaens anførere har allerede stiftet bekendtskab med turneringskampe på kunstgræs, og udsigten til et gensyn med det kunstige underlag får dem ikke til at hoppe og danse af glæde.

FCK-keeper Johan Wiland har i Allsvenskan prøvet kunstgræs på egen krop, da han i fem sæsoner i træk for Elfsborg spillede hjemmekampene på kunstgræs.

- Fodbold skal spilles på græs. I Elfsborg tabte vi ikke mange hjemmekampe, fordi det gav os en fordel, at vi var vant til underlaget. Bolden hopper og studser på en helt anden måde. Jeg synes, man piller ved fodboldens sjæl, hvis man skal til at spille på kunstgræs. I de seneste år er kunstgræs blevet bedre og bedre, og hvis man ikke kan sørge for en god græsbane, er kunstgræs et godt alternativ. Jeg vil dog hellere, at klubberne investerer i græsfrø i stedet for i kunstigt græs, siger Johan Wiland.

Også AaB-anfører Thomas Augustinussen har erfaringer med kunstgræs. For tre år siden skiftede han til østrigske Red Bull Salzburg. Her var hjemmebanen også betrukket med kunstgræs.

- Det var noget, jeg skulle vænne mig til. Men det var helt klart en fordel for os. Vi kunne ikke tabe hjemme, og vi vandt da også mesterskabet det første år. Året efter lavede klubben hjemmebanen om til en rigtig græsbane, fordi man gerne ville tiltrække landskampe. Det år vant vi ikke mesterskabet, selv om vi havde et meget bedre hold. Jeg synes, det siger det hele. Spillet bliver anderledes, man kan godt sige, at det minder lidt for meget om indendørs fodbold. Hvis der kommer mange kunstgræsbaner i Danmark, tror jeg også, at klubberne er nødt til at overveje, hvilke type spillere, de skal rekruttere, understreger Thomas Augustinussen.

Andre steder i det jyske er der heller ingen jubel over udsigten til kunstgræs. FC Midtjyllands anfører Kristian Bak Nielsen har i flere sæsoner optrådt i hollandsk fodbold, og her havde klubben Heracles også kunstgræs. Det var en udfordring for Kristian Bak Nielsens mandskab Heerenveen og de øvrige mandskaber i Æresdivisionen.

- Heracles er normalt et bundhold, men på hjemmebanen fik de så mange points, at de endte ok i tabellen. Jeg er bange for, at flere klubber vil indføre kunstgræs herhjemme, hvis først FC Nordsjælland får succes med det. Jeg synes, det er konkurrenceforvridende, hvis kun en klub får det. Enten skal alle, eller ingen have det. Jeg håber bare ikke, at det bliver i min tid. Jeg foretrækker duften af græs, og jeg tror også, at risikoen for skader stiger, hvis man den ene uge skal spille på kunstgræs og næste uge på almindeligt græs, siger Kristian Bak Nielsen.

Niels Lodberg, AC Horsens-anfører, tilhører den samme skole som sin kollega i FC Midtjylland.

- Jeg er fra den gamle skole. Fodbold skal spilles på græs. For meget ved spillet vil ændre sig, hvis vi skal spille på kunstgræs. Det bliver meget mere teknisk anlagt, tempoet bliver anderledes, og duelspillet forsvinder. Du kan ikke lave et ordentligt presspil. En et-to-kombination kan gøre det af med presspillet. Det er fodboldspillets kerne, som man kender det i dag, der vil ændre sig, siger Niels Lodberg.

129 superligaspillere har deltaget i Spillerforeningens spørgeskemaundersøgelse omkring kunstgræs.
.