Artikel26.4.2012

Giv Racismen Det Røde Kort markeres på tværs af landet

Spillerforeningens kampagne, Giv Racismen Det Røde Kort, vil i løbet af den kommende weekend være synlige på danske stadioner i både 1. Division og Superligaen. Anførerne fra Viborg FF, Lyngby BK og Silkeborg IF bakker op om det vigtige budskab.Giv Racismen Det Røde Kort har i samarbejde med spillerne, klubberne og fanklubberne arrangeret stadionevents, som skal fremme kampagnens antiracistiske budskab. Kampagnens stadionevents strækker sig over perioden fra fredag den 27. april til mandag den 30. april.

Stadionevents i april:

- Energi Viborg Arena den 27. april kl. 18.30: Viborg FF – Randers FC
- Lyngby Stadion den 29. april kl. 14.00: Lyngby FC – FC Midtjylland
- Mascot Park den 30. april kl. 19.00: Silkeborg IF – OB

Giv Racismen Det Røde Kort benytter blandt andet fodboldspillerne som ambassadører for det vigtige budskab. Silkeborgs anfører, Henrik ”Tømrer” Pedersen, forklarer:

- Jeg synes, at det er rigtig fint, at vi som spillere, kan være med til at sprede budskabet om, at racisme i sport og samfundet ikke er i orden. Det er forhåbentlig med til at gøre, at vi kan få udryddet de episoder, der har været i fodbold. Det er et helt perfekt match, at spillerne kan være med til at udbrede budskabet. Den slags initiativer, som vi laver til vores kamp mod OB, hvor spillerne og publikum sammen siger fra over for racisme, virker super godt.

Den holdning deles af Lyngbys anfører, Mathias Tauber:

- Jeg synes, det er rigtig godt med de her initiativer, som spreder det antiracistiske budskab. Det kan der nærmest ikke laves for meget af, og jeg synes kun, at det er fint at promovere kampagnen gennem brugen af fodboldspillere, som jo er i en position, hvor vi har mulighed for komme ud til andre end lige venner og familie. Det støtter jeg helt klart op om.

Viborgs anfører, Mikkel Rask, bakker også op om initiativet og mener ligeledes, at det er en god ide at bruge fodboldspillere som forbilleder:

- Jeg synes, det er rigtigt fint, at der bliver gjort opmærksom på, at racisme og fodbold ikke hænger sammen. Denne form for initiativer kan forhåbentlig være med til at forstærke denne opfattelse. Fodbold er en kæmpe industri, og som fodboldspiller er man jo profileret. Derfor er det kun fint, hvis eksempelvis unge mennesker ser, at fodboldspillerne, som de ser op til, ikke accepterer racisme, hverken på banen eller i samfundet som sådan.

Ud over fodboldspillere tæller ambassadørkorpset idrætsudøvere fra en lang række andre sportsgrene samt kulturpersonligheder.