Artikel19.11.2012

FIFA og FIFPro præsenterer fem nominerede målmænd til World XI

FIFA og FIFPro har præsenteret de fem målmænd, der er nomineret til verdensholdet, FIFA FIFPro World XI. Kun én af de fem vil få den ærefulde titel som målmand på verdensholdet.

Hele FIFA FIFPro World XI 2012 vil blive præsenteret ved FIFA Ballon d’Or Gala mandag den 7. januar 2013, men allerede nu er de fem nominerede til målmandsposten på plads. Men kun én af de fem målmænd vil i januar blive hædret som verdens bedste målmand for sine bedrifter i 2012 af sine kollegaer.

De fem målmænd, der har modtaget flest stemmer fra alle de professionelle fodboldspillere verden over, der har stemt er (i alfabetisk orden):

• Gianluigi Buffon (Italien og Juventus)
  • Iker Casillas (Spanien og Real Madrid)
  • Petr Cech (Tjekkiet og Chelsea)
  • Joe Hart (England og Manchester City)
  • Manuel Neuer (Tyskland og Bayern München)

Det er første gang, at Joe Hart er blevet nomineret til verdensholdet. I år har han gjort et stort indtryk i Manchester Citys engelske mesterskab og som det sikre førstevalg på det engelske landshold.

For Manuel Neuer er det anden gang, han er nomineret, imens det for Petr Cech er hele sjette gang han er med på den ærefulde liste, selvom det endnu ikke er lykkedes ham at få plads på det endelige FIFA FIFPro World XI.

Gianluigi Buffon og Iker Casillas har begge haft plads på holdet før. Buffon, der blev italiensk mester med Juventus i år, var på verdensholdet tilbage i 2006 og 2007. Casillas, der vandt det spanske mesterskab med Real Madrid og blev europamester med Spanien er blevet valgt til holdet de seneste fire år i træk.