Spiller til Spiller4.2.2021

41: Sofies plan går i opfyldelse

Play button

Hun er netop kåret til Årets Kvindelige Talent i Danmark for andet år i træk blevet. Men ambitionerne er store hos 20-årige Sofie Svava. Hun vil blive den bedste på sin position. Hør i denne podcast, hvordan hun har planlagt sin karriere.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

Hun har længe haft en plan. Sammen med sin far. En plan for, hvordan fodboldkarrieren skal udvikle sig og føre hende til tops. Men hun er bevidst om, at der ikke findes smutveje i fodboldens verden. Derfor skal vejen til toppen bestiges i etaper. Det er hovedkonklusionen i far og datters plan.

Et plateau i rejsen mod toppen var svenske FC Rosengård. Her spillede den 20-årige forsvarsspiller i to sæsoner, men nu har hun pakket sammen og er klar til nye højder.

- Jeg har altid drømt om at komme op på det allerhøjeste niveau og teste mig selv af. Jeg har altid haft en plan sammen med min far – vi snakker meget fodbold derhjemme – om, jeg skulle tage det der mellemstep, inden jeg ligesom kom til det helt store. Så faktisk alt det, jeg har opnået og gjort, har altid været planlagt. Det var den vej, jeg gerne ville gå, så jeg er meget tilfreds med at sidde her i dag, siger Sofie Svava i Spillerforeningens podcast ’Spiller til Spiller’ fra en Skype-forbindelse i Wolfsburg.

For kort før 2020 blev til 2021, skrev hun kontrakt med de seneste fire års tyske mestre, VfL Wolfsburg, og dermed tager hun skridtet op blandt de allerbedste i Europa.

- Jeg tror, da tilbuddet kom, kunne jeg mærke inde i mig selv; hvorfor ikke gøre det? Hvorfor ikke tage en chance? Jeg følte, jeg har havde udviklet mig mega-meget i Sverige. Jeg følte ligesom, jeg var klar til næste step. Nu havde man ligesom været der og spillet i to sæsoner og prøvet det, og så ville jeg gerne prøve noget nyt. Selvfølgelig kan det godt være, der er nogle, der siger, det er lidt hurtigt, men når man er klar, så kunne jeg ikke se, hvorfor jeg skulle sige nej, siger den offensive defensiv-spiller.

Masser af træning. Et fast blik mod udvikling. Og målrettethed har gjort drømmen til en realitet. For mens mange i ungdommen faldt fra, holdt Sofia Svava fokus på fodbolden. Hun valgte eliteklasser og dedikerede sig til morgentræninger inden skoledagen begyndte.

- Jeg har bare altid elsket at komme til træning, elsket mine holdkammerater og haft det mega-godt og levet hverdagen i det miljø, fortæller hun i podcasten.

I den her podcast kan du også høre:

• At målet er at blive den bedste på sin position
  • Hvorfor brasilianske Marcelo var hendes idol
  • Om fodbolddrømmene i de kommende år
  • Hvorfor hun valgte at skrive kontrakt med VfL Wolfsburg