Presse20.12.2019

Spillerne peger på MCH Arena som efterårets bedste

Der er ingen tvivl blandt Superligaens anførere. Græstæppet på FC Midtjyllands hjemmebane har været det bedste underlag i efteråret.

Spillerne peger på MCH Arena som efterårets bedste

Af Martin Dons

FC Midtjylland er det superligamandskab, der har hentet flest point i løbet af efteråret. Det samme har deres hjemmebane MCH Arena, når anførerne efter hver superligarunde har skullet vurdere underlaget på de danske superligastadions.

For efter efterårets 20 kampe er der ingen tvivl om, hvor anførerne mener, at det bedste underlag findes. Ti gange i efteråret har græstæppet på MCH Arena lagt underlag til en superligakamp, og ni gange har plænen scoret topkarakteren fem, mens den en enkelt gang har modtaget karakteren fire.

MCH Arena blev i sommer kåret til Danmarks Bedste Bane, og de midtjyske groundsmen har fortsat det gode arbejde i den nye sæson. Det samme har de længere vestpå i Esbjerg, hvor Blue Water Arena ifølge anførerne er den næstbedste bane, mens Brøndbys hybridbane tager tredjepladsen.

Halvvejsstilling

1. MCH Arena (FC Midtjylland): 4,90
2. Blue Water Arena (Esbjerg fB): 4,00
3. Brøndby Stadion (Brøndby IF: 3,91
4. Aalborg Portland Park (AaB): 3,70
5. Cepheus Park Randers (Randers FC): 3,40
6. Lyngby Stadion (Lyngby BK): 3,36
7. DS Arena (Hobro IK): 3,30
8. Sydbank Park (SønderjyskE): 3,20
9. Ceres Park (AGF): 3,00
9. Nature Energy Park (OB): 3,00
11. CASA Arena Horsens (AC Horsens): 2,80
12. Telia Parken (F.C. København): 2,60
13. JYSK park (Silkeborg IF): 2,25
14. Right to Dream Park (FC Nordsjælland): 1,78

- Vi må bare tage hatten af for det imponerende arbejde, de især laver på MCH Arena og Blue Water Arena. Gang på gang leverer de et godt underlag til spillerne. Det er baner som disse, der er med til at give os troen på, at man – også i Danmark – kan levere gode græsbaner året rundt, siger Thomas Lindrup, der er chef for spillerrådgivningen i Spillerforeningen.

- Halvvejsopgørelsen viser samtidig, at der er stor forskel på kvaliteten af det underlag, som spillerne oplever weekend efter weekend. Jeg mener godt, at vi kan tillade os at stille større krav til, at bunden løfter sig, så vi tilbyder spillerne ordentlige forhold at udføres deres arbejde på.

Efterårets højdespringer er DS Arena i Hobro. I sommer vurderede anførerne den til den næstdårligste bane i Superligaen, men ved julepausen i den igangværende sæson er banen nummer syv.

Mens det går den rigtige vej i Hobro, har Parken skuffet i efteråret. F.C. Københavns hjemmebane er vurderet til den dårligste græsbane i Superligaen halvvejs inde i sæsonen, og hele fire gange har den fået karakteren to, ligesom den en enkelt gang har modtaget bundkarakteren et. Sidst i opgørelsen ligger de to kunstgræsbaner JYSK park og Right to Dream Park.

Om Danmarks Bedste Bane

Spillerforeningen kårer sammen med Superligaens 14 anførere hvert år Danmarks Bedste Bane. Jagten på den bedste bane blev skudt i gang fra forårssæsonens start i 2012. Udeholdenes anførere bedømmer efter hver runde kampbanerne. Målet er bedre baner og bedre fodbold.

Bygget på erfaringer fra England, Holland og Australien er målet at forbedre baneforholdene og samtidig hædre de klubber og groundsmen, der yder en særlig indsats for at forbedre spillernes betingelser på banen.

Rent praktisk foregår ratingen ved, at udebaneholdenes anførere efter hver kamp sender en SMS med en helhedsbedømmelse af banen fra 1-5; fra elendig til fantastisk. Ved sæsonens afslutning bliver Danmarks Bedste Bane fundet baseret på det bedste gennemsnit. Ratingen inkluderer alle Superligaens anførere.