Spiller til Spiller12.4.2018

2: VM-special med eftertænksom Elkjær

Play button

VM i ’86, læren fra slutrunden, fodboldens udvikling, det tunge pres på en angriber, overgangen til livet efter fodbold, forventningerne til VM i Rusland og meget mere. En eftertænksom Preben Elkjær kommer vidt omkring i den første af Spiller Til Spillers fire VM-specials.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

Forud for sommerens VM-slutrunde bringer Spillerforeningen fire VM-specials som podcast. Én fra hver VM-slutrunde, Danmark har deltaget i. Første gang, Danmark deltog ved et verdensmesterskab i fodbold, var i Mexico i 1986. En af de bærende kræfter på holdet var Preben Elkjær. Han var forreste mand på et af historiens bedste danske landshold.

- Vi vidste, at vi kunne slå dem alle sammen. Det kunne vi. Og det vil man jo gerne vise. Måske for meget, så man, når man fører 4-1, så havde det måske været fint lige at slappe lidt af. Men ah, vi kan da godt nå at lave et par stykker mere, fortæller Preben Elkjær med det velkendte glimt i øjet.

Landsholdslegenden husker – trods det smertelige 5-1-nederlag til Spanien i ottendedelsfinalen – turneringen som en stor oplevelse. Men særligt forberedelserne bar præg af, at det som bekendt var første gang, at Danmark deltog i en VM-slutrunde, mener han.

- Vi var jo i træningslejr i uendelig lang tid, inden vi skulle begynde i Mexico. Vi var først i træningslejr i Danmark, så rejste vi til Columbia for at vænne os til højderne – og så var vi dér en otte dage, som jeg husker det. Og så var vi også en uge i Mexico City, før vi så endelig – endelig – skulle spille den første kamp. Der var vi så også rigtig klar, for der havde vi gået og bagt op til det her i flere måneder jo.

- En af de ting, man må lære af, er, at man skal lære at spille en slutrunde. Man skal lære at spille i et så fremmedartet land med tynd luft, langt mellem byerne, hvordan man doserer kræfterne over så lang en turnering og sådan nogle ting. Det vidste vi jo ikke noget om. Og det har noget at gøre med, at vi ikke nåede så langt, vi kunne. Og det har senere generationer lært af. DBU har lært af det, og så bliver man bedre til at udnytte de muligheder, der er, fastslår han.

Gode råd om livet efter fodbold

Episoden handler dog ikke udelukkende om VM. Preben Elkjær forholder sig også til fodboldens udvikling – både på og uden for banen. Og den 60-årige tv-ekspert ved godt, hvilken tid han foretrækker.

- Selvfølgelig er der en kæmpe forskel på den måde, spillerne bliver markedsført. De bliver større, end de egentlig er. Jeg står nogle gange og tænker, når de bare går forbi journalisterne, de der spillere, så står jeg og tænker, ”helt ærligt, du er ikke særlig god, men du opfører dig som om, du er verdens bedste”.

- Fodboldspillerne er jo kommet så meget på afstand af tilskuerne og fansene, at det virker helt ude af trit med virkeligheden. Det, synes jeg, er rigtig ærgerligt, siger den tidligere Verona-angriber.

Blandt andet af den årsag kan overgangen til livet efter fodbold være tung. Derfor opfordrer Preben Elkjær de aktive spillere til at forberede sig på det liv, der uundgåeligt venter efter den professionelle fodboldkarriere.

- Der er ikke noget på et sølvfad, der bliver bragt til dig. Så det er vigtigt for alle, der stopper efter en lang karriere, at de klar på det der. At nu starter en ny kamp for at skabe sig et nyt liv.

- Forvent ikke, at folk står klar. Forvent en hverdag, som er som alle andres. Hvor folk ikke klapper, når du går ned ad en gade. Det er et andet liv, og det skal man altså være klar over – og klar til, siger han yderligere.

Preben Elkjær leverede 38 mål i 69 landskampe fra Danmark.