Spiller til Spiller31.10.2023

98: Mads Eriksen fejrede 30-års fødselsdag på U17-holdet

Han er stolt af, han indfriede drengedrømmen om at blive professionel fodboldspiller. Men den behandling, han blev udsat for i Kolding IF, var han gerne foruden.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Tilladelse Påkrævet

Han var anfører. En leder på holdet med noget at sige i klubben. Men fra den ene dag til den anden var Mads Eriksen uønsket i Kolding IF. Han blev bedt om at pakke sine ting, han skulle træne med ungdomsholdene, og hans weekender blev inddraget.

»Jeg var meget chokeret. Og ked af det. Ufatteligt ked af det,« siger den nu tidligere professionelle fodboldspiller.

Det med weekenderne viste sig at være bluf. Men resten stod til troende.

»Min 30-års fødselsdag brugte jeg sammen med U17-spillerne i Kolding. Det var en stor dag,« fortæller han med slet skjult sarkasme i ’Spiller til Spiller’.

Drømmen gik i opfyldelse

Når Mads ser tilbage på sin karriere, er han stolt. Som knægt drømte han om at blive professionel fodboldspiller, men selvom det lod vente på sig, blev drømmen indfriet, da han som 25-årige skrev sin første fuldtidskontrakt i FC Fredericia.

Mads Eriksen er gæst i 'Spiller til Spiller'. Her fortæller han om sin til i Kolding, hvor han blev frosset ud. Fra den ene dag til den anden gik han fra at være anfører til at være uønsket. En oplevelse, der stadig sidder i ham.

»Da det blev konkret, skulle der lige ringes lidt rundt. For det var stort,« husker han.

»Det er noget, mange drømmer om at få lov til. Selvfølgelig var det ikke på højeste niveau, men det var et niveau, jeg ikke selv havde troet, jeg skulle komme på, så det er jeg stolt af.«

Mads skulle præge klubben

FC Fredericia hentede ham i Skive IK, hvor han fra en ung alder bar anførerbindet. De lederkvalitet tog han med til FC Fredericia, hvor han under Jesper Sørensens ledelse for alvor blev formet som fodboldspiller. Og da Mads’ tid i Fredericia sluttede, stod Kolding IF klar til at kapre forsvarsspilleren, der allerede et år efter skiftet blev anfører i klubben.

Som kaptajn skulle han være med til at forme klubben og særligt omklædningsrummet i Kolding IF, der gik fra et amatør- til et fuldtidssetup.

»Jeg blev solgt på idéen om, hvad der skulle ske i fremtiden, og hvad jeg kunne bidrage med som menneske«

»Den daværende sportschef, Nicki Zimling, sagde, de manglede én, der kunne være med til at præge noget. Det var en klub, der var – og er – i stor udvikling og havde nogle fede perspektiver,« siger Mads, der kunne se sig selv spille en vigtig rolle i den storsatsende klub.

»Jeg blev solgt på idéen om, hvad der skulle ske i fremtiden, og hvad jeg kunne bidrage med som menneske. Det, syntes jeg, var megafedt,« siger Mads i ’Spiller til Spiller’.

Glæden forsvandt

Mads husker det som en fed tid. Indtil det ikke var det længere. Da han pludselig gik fra at være værdsat til at være uønsket og tilbragte tiden med klubbens ungdomsspillere i stedet for førsteholdet, forsvandt glæden.

Han genfandt noget af glæden i Hobro IK, der på transfervinduets sidste dag hentede ham ind på leje det sidste halve år af kontrakten med Kolding IF, hvor han havde udsigt til fortsat at træne med klubbens ungdomsspillere.

Hobro IK undgik nedrykning, og Mads blev tilbudt en kontrakt i Hobro IK. Men i stedet valgte han at stoppe karrieren i en alder af bare 30 år. Måske fordi oplevelserne i Kolding sad i ham.

»Jeg er helt vildt glad for at have et job, hvor jeg skal snakke med mennesker«

Mads Eriksen om livet efter fodbold

For han var på det niveau, han gerne ville være. Han spillede i 1. division og var fuldtidsprofessionel. Men i den sidste tid i Kolding, hvor klubbens ledelse gjorde alt for at gøre hans tilværelse så sur som mulig, fik tankerne om et karrierestop næring.

»Jeg ved ikke, om det var den periode, jeg havde i Kolding, hvor jeg – lige inden, jeg bliver lejet ud – nærmest var stoppet. Den tanke slap jeg nok aldrig rigtig.«

Et godt karriereskifte

Han var 30. Han vidste, at karrierestoppet ville komme til ham inden for et par år. Og pludselig bød der sig en god mulighed.

»Det er noget helt andet. Men jeg er helt vildt glad for at have et job, hvor jeg skal snakke med mennesker.«

Det har han rig mulighed for i jobbet som assurandør hos Vestjylland Forsikring.

Du kan høre Mads fortælle om det hele i vores podcast, ’Spiller til Spiller’. Find den i Apple Podcast, Spotify eller din foretrukne podcastapp. Og hvis du vil tæt på flere af landets bedste fodboldspillere og høre deres historier, kan du dykke ned i vores bagkatalog eller abonnere.

Beskyt dig selv mod at blive sendt på ungdomsholdet

Når du indgår en kontrakt, kan meget være til forhandling. En ting, vi anbefaler, du står stejlt på, er, hvor du har »ret og pligt« til at træne og spille kamp. For med ét enkelt kryds i DBU’s standardkontrakt kan du som spiller beskytte dig selv mod at blive sendt på ungdoms- eller reserveholdet.

Du og din klub skal aktivt tage stilling til § 2 i Afsnit 2 i Standardkontrakten. Hvor forventer du at træne og spille kamp? Hvor forventer du i hvert fald ikke at skulle optræde? Vi hjælper dig med argumenter til at gennemføre dine forventninger.

Det kan synes som en lille ting – særligt i en kontraktforhandling, hvor alle har de bedste intentioner – men det kan blive afgørende for dig. Derfor anbefaler vi under ingen omstændigheder, at du sætter kryds ved første mulighed.