Artikel13.3.2019

Billing udsat for racisme: Vigtigt at få det frem i lyset

Den danske Huddersfield-spiller Philip Billing er på de sociale medier blevet udsat for racisme. Helt horribelt, siger Spillerforeningens direktør Mads Øland, der slår fast, at fodboldbranchen fortsat har et stort arbejde foran sig i at bekæmpe diskrimination.

Af Martin Dons

Fodboldspillere oplever med jævne mellemrum diskrimination på sociale medier. En af dem, der aktuelt har oplevet det, er Philip Billing. I går delte han en besked, han havde modtaget fra en fan.

”Leave our fucking club I never want to see you in a town kit ever again you useless wanna be black donkey”, lød den racistiske besked, der tikkede ind i indbakken hos Huddersfield-spilleren.

»De her eksempler skal frem i lyset. For vi har et problem, som vi skal have fokus på, og som vi skal tale om. Det er jo helt skørt at skulle sige det, men fodbold er for alle«

Beskeden vækker harmer hos Spillerforeningens direktør, Mads Øland.

- Det er helt horribelt, at man skal udsættes for diskriminerende beskeder, fordi man lever af at spille fodbold. Det hører ingen steder hjemme. Det er helt og aldeles uacceptabelt, fastslår Mads Øland.

- Det vidner om, at vi stadig har et stort arbejde foran os. At vores arbejde med at bekæmpe racisme og andre former for diskrimination desværre langt fra er slut. Det er et ongoing arbejde.

Philip Billing er langt fra den første fodboldspiller, der udsættes for racisme. Og han er sikkert heller ikke den sidste. Tidligere har Billings danske klubkammerat Mathias Zanka Jørgensen oplevet noget lignende. Dengang valgte Mathias Zanka Jørgensen – præcis som Philip Billing – at gøre opmærksom på beskederne på de sociale medier.

Og det er vigtigt, at det kommer frem i lyset, når man bliver udsat for diskriminerende beskeder, mener Mads Øland.

- De her eksempler skal frem i lyset. For vi har et problem, som vi skal have fokus på, og som vi skal tale om. Det er jo helt skørt at skulle sige det, men fodbold er for alle. Det skal det være – uanset etnicitet, religion eller seksualitet.

Mange fodboldspillere udsættes for chikane og diskrimination på sociale medier. Det viser en undersøgelse, som FIFPro har udarbejdet på baggrund af 14.000 besvarelser på tværs af 54 lande. Her oplyser 8 pct. af de adspurgte, at de oplever diskrimination, mens 16 pct. af de adspurgte er blevet chikaneret. Læs hele rapporten her.