Presse11.6.2021

Landsholdsspillere donerer millioner af deres EM-bonus til breddefodbold og fanaktiviteter

Det danske herrelandshold bidrager med deres EM-bonus til breddefodbolden og til fanaktiviteter under slutrunden.

Af Martin Dons

I morgen lyder et historisk fløjt i Danmark. Placeringen er Parken, og anledningen er den første EM-slutrundekamp på dansk jord nogensinde, når Danmark og Finland møder hinanden.

Selv om coronapandemien desværre har sat visse begrænsninger for den store EM-fest, der var lagt op til i Danmark, så vil der fortsat være fanaktiviteter under EM-slutrunden på dansk grund.

Og de fanaktiviteter bidrager spillerne på Herrelandsholdet økonomisk til, ligesom de allerede har bidraget til en række projekter i breddefodbolden. Spillerne har nemlig valgt at donere dele af deres EM-bonus til at støtte fanaktiviteter og ikke mindst breddefodbolden.

»For spillerne er det vigtigt at bidrage og give noget tilbage. Og det har de i den grad gjort ved at donere dele af deres EM-bonus«

Tidligere på måneden fordelte Herrelandsholdet således fem millioner kroner til henholdsvis en børnestrategi, DBU Fodboldskoler, ’Bold & Bevægelse’ og ’Fantastisk Fodboldstart for Piger’. Derudover bidrager spillerne med en million kroner til fanaktiviteter og markedsføring af arrangementerne.

- For spillerne er det vigtigt at bidrage og give noget tilbage. Og det har de i den grad gjort ved at donere dele af deres EM-bonus og give penge til forskellige projekter inden for breddefodbolden og til fanaktiviteter, siger direktør i Spillerforeningen, Michael Sahl Hansen.

Mens beløbet for deltagelse i gruppekampene er stort set det samme som ved VM i Rusland i 2018, er bonussen ved at gå videre i turneringen lavere end ved VM for tre år siden.

DBU og spillerne deler indtægterne fra EM-slutrunden 50/50 mellem sig, når alle udgifter er fratrukket.

EM-bonus pr. spiller (akkumuleret)

Gruppekampene 791.000
Ottendedelsfinale 904.000
Kvartfinale 1.166.000
Semifinale 1.628.000
EM-sølv 2.143.000
EM-guld 2.461.000

Der er aftalt pointbonus ved uafgjort (67.500kr.) eller en sejr (133.077kr.)