Kvindeligaens bedste bane

Kåringen af Danmarks Bedste Bane trækker tråde til England, Holland og Australien. For det var på baggrund af erfaringer i de lande, at vi i 2012 første gang satte gang i kåringen af det bedste underlag i Superligaen. Dengang var målet bedre baner og bedre fodbold - det er det stadigvæk.

I takt med udviklingen og den stigende professionalisering af kvindefodbold begyndte anførerne i Kvindeligaen i 2022 også at bedømme de baner, de spiller på. Det betyder, at vi i 2023 for første gang kan kåre Danmarks Bedste Bane i Kvindeligaen.

Det er vigtigt. For vi skal have bedre baner. Det er derfor, vi hylder de klubber og groundsmen, der yder en særlig indsats for at forbedre spillernes betingelser på banen.

Rent praktisk foregår ratingen ved, at udebaneholdenes anførere efter hver kamp sender en SMS med en helhedsbedømmelse af banen fra 1-5; fra elendig til fantastisk. Ved sæsonens afslutning bliver Danmarks Bedste Bane fundet baseret på det bedste gennemsnit.

Kvindeligaens bedste bane

Bane 2 er Danmarks Bedste Bane i Gjensidige Kvindeliga 2022/23

For første gang kårer Spillerforeningen sammen med anførerne i Gjensidige Kvindeliga Danmarks Bedste Bane. Og ligaens anførere, der efter hver runde vurderer den bane, de som udehold har spillet på, efterlader ingen tvivl: Brøndby IF’s hjemmebane, Bane 2, er den bedste.

»Vi vil først og fremmest ønske Brøndby IF tillykke med Danmarks Bedste Bane i Gjensidige Kvindeliga. Kommunens investering i banen har givet hele oplevelsen omkring Bane 2 et gevaldigt løft, og det er til gavn for spillerne – både i Brøndby IF, men også konkurrenterne,« lyder det fra Thomas Lindrup, chef for spillerrådgivning i Spillerforeningen.

Bane 2 er – ligesom FC Nordsjælland og HB Køges hjemmebane – en kunstgræsbane. Og Thomas Lindrup hæfter sig ved, at det netop er kunstgræsbaner, der udgør top tre.

»Det er bemærkelsesværdigt, at det er tre kunstgræsbaner, der topper listen. Man kan spørge sig selv, om det er et udtryk for, at kvindelige spillere foretrækker kunstgræs, eller om det måske snarere handler om den kvalitet, spillerne i Gjendsige Kvindeliga ellers spiller på,« lyder det fra Thomas Lindrup.

Derfor kårer vi Danmarks Bedste Bane

Spillerforeningen kårer sammen med Gjensidige Kvindeligas anførere Danmarks Bedste Bane. Udeholdenes anførere bedømmer efter hver runde kampbanerne. Målet er bedre baner og bedre fodbold.

Bygget på erfaringer fra England, Holland og Australien er målet at forbedre baneforholdene og samtidig hædre de klubber og groundsmen, der yder en særlig indsats for at forbedre spillernes betingelser på banen.