Spiller til Spiller6.2.2024

106: Mikkel Rygaard har endelig fået sin løn

Play button

Efter en årelang kamp har Mikkel Rygaard endelig fået sin af den polske klub LKS Lodz. Sammen med Michael Sahl Hansen, direktør i Spillerforeningen, fortæller Mikkel Rygaard om at sætte sagens sidste punktum.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast

Play button
Sound

»En klump i maven er væk.«

Det er en lettet Mikkel Rygaard, der sætter ord på, hvordan det er endelig at have fået sin løn.

»I starten fyldte det rigtig meget. Der var jeg usikker på, om jeg nogensinde ville få de penge, jeg var berettiget til. Jeg følte mig uretfærdigt behandlet og samtidig chokeret over, at det stadig kan ske,« siger den 34-årige midtbanespiller, der er med på en linje fra BK Häckens træningslejr i Marbella.

»Det har sgu været en kæmpe hjælp, jeg har fået af Spillerforeningen«

Mikkel Rygaard i 'Spiller til Spiller'

Lønnen, han nu har fået udbetalt, er fra det kaotiske ophold i LKS Lodz, hvor danskeren var på kontrakt i 11 måneder i 2021.

Da lønnen udeblev, hjalp vi i Spillerforeningen ham i første omgang fri af kontrakten, og siden har vi – med støtte fra den internationale spillerforening, FIFPRO – kæmpet Mikkels sag.

»Det har sgu været en kæmpe hjælp, jeg har fået af Spillerforeningen, som har bøvlet med det her for mig, så jeg kunne koncentrere mig om mit arbejde. Det har været superfedt, og jeg er meget taknemlig for den hjælp, jeg har fået,« fortæller han i ’Spiller til Spiller’.

Mikkel Rygaard. Arkivfoto.

»Det er vores berettigelse«

Mikkels sag har været kompliceret. Det lange forløb skyldes, at FIFA i første omgang havde taget udgangspunkt i bruttobeløb og ikke nettobeløb, som Mikkel Rygaard havde krav på jf. hans kontrakt med den polske klub. Derfor bragte vi sammen med FIFPRO sagen for CAS, der gav Mikkel Rygaard medhold.

Det glæder vores direktør, Michael Sahl Hansen, at sagen endelig er afsluttet.

»Når spillere havner i sådanne situationer, ligger det os vanvittigt meget på sinde at hjælpe dem,« fastslår Michael Sahl Hansen.

»Når spillere havner i sådanne situationer, ligger det os vanvittigt meget på sinde at hjælpe dem«

Michael Sahl Hansen i 'Spiller til Spiller'

»Vi har mange sager, hvor der er tvister. Når tingene bliver løst på den her måde, og der står et taknemligt medlem – men også bare en helt almindelig mand – i den anden ende, der modtager de penge, han har ret til, betyder det ekstremt meget for os.«

Stil dig selv bedst muligt, inden du skal ud

I dansk fodbold har vi et stærkt system. Vi har ordnede forhold, som beskytter både klub og spiller. Anderledes er det visse steder i udlandet. Derfor opfordrer Michael Sahl Hansen dig som medlem af Spillerforeningen til at kontakte vores rådgivere, inden du skriver under på en kontrakt.

Michael Sahl Hansen, direktør i Spillerforeningen.

»Det er vigtigt, at spillere rækker ud til vores spillerrådgivere og vores jurateam i god tid, så der er mulighed for at få ændret noget i kontrakten. Tidsperspektivet er vigtigt, så det ikke er noget, der kommer dagen inden offentliggørelsen af skiftet, for så er det svært at ændre noget.«

Vores direktør understreger, at det er særligt at vigtigt at få skrevet ind i kontrakten, at det er FIFAs regler og regulativer, der gælder.

»Vores jurister er helt inde i FIFAs regler, hvorimod der i polsk ret eller tyrkisk lovgivning er nogle andre spidsfindigheder, som for os er lidt sværere at navigere i,« forklarer Michael Sahl Hansen.

Du kan høre udsendelsen i ’Spiller til Spiller’, som du finder i Apple Podcast, Spotify, eller der hvor du lytter til dine podcast.

Tilladelse Påkrævet

Få opdateringer fra os

Bliv opdateret på det seneste omkring Spillerforeningens aktiviteter og det danske fodbold miljø. Få nyheder og annonceringer af events direkte i din indbakke.