Artikel22.4.2024

Hvem bliver Årets Profil?

Sæsonens bedste spillere i landets bedste rækker. Det er dem, kollegaerne hylder med kåringen af Årets Profil. En historisk kåring, der blev etableret i 1989.

Af Celina Lindqvist

Sammen med spillerne har vi sat gang i afstemningen om Årets Profil i Gjensidige Kvindeliga, 3F Superliga, NordicBet Liga og 2. Division. Kåringerne er de mest prestigefulde individuelle fodboldpriser herhjemme. Da det er spillerne selv, de sande eksperter, der stemmer og kårer Årets Profil.

Årets Profil i 3F Superliga og Gjensidige Kvindeliga uddeles i samarbejde mellem Spillerforeningen, DBU og Hessel HiRE.

»Hvem er Årets Profil?«

Det svarer spillerne i 12 3F Superligaklubber, 6 Gjensidige Kvindeligaklubber, 12 NordictBet Liga- klubber og 12. 2. Divisionsklubber på.

Alle spillere i 3F Superliga og Gjesidige Kvindeliga stemmer fysisk, hvor hver spiller stemmer på en profil i deres respektive liga. Det er ikke tilladt at stemme på en spiller fra sit eget hold.

I NordicBet Liga og 2. Division sker afstemningen digitalt med samme regler som nævnt ovenfor.

Den spiller med flest stemmer i hver af de fire ligaer ved afstemningens afslutning bliver kåret som Årets Profil i sin respektive liga.

Tidligere profiler

2022/23 var en historisk tæt sæson, hvor der var flere bejlere til prisen. Men ét navn gik igen på over hver fjerde stemmeseddel i 3F Superliga. Nemlig Ernest Nuamah.

»Det er en fantastisk følelse. Jeg er meget glad og beæret over at vinde prisen. Det er en stor pris og en stor bedrift for mig personligt,« sagde Ernerst Nuamah i et interview, efter han blev overrasket med prisen.

Ernest Nuamah, FC Nordsjælland, Årets Profil i 3F Superliga 22/23

»Nanna Christiansen«. Det navn havde 28 procent af spillerne i Gjensidige Kvindeliga skrevet på deres stemmeseddel.

»Det betyder rigtig meget. Det er dem, jeg spiller mod, og jeg skal være bedre end, når vi spiller kamp og skal vinde. Så det, at det er mine kollegaer, der har stemt på mig, gør prisen endnu mere speciel,« fortæller Nanna Christiansen i et interview om kåringen.

Nanna Christiansen, Brøndby IF, Årets Profil i Gjensidige Kvindeliga 22/23