Spiller til Spiller2.4.2024

110: Line Røddik om unge talenter, fodbolddrømmen og den svære forældrerolle

Spillerrådgiver Line Røddik vil ikke slukke drømmen hos unge fodboldpiger, der drømmer om at skrive kontrakt. Men de skal ikke for enhver pris skrive under på en kontrakt.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Professionel fodbold er drømmen. Og en kontrakt kan være en milepæl, mange unge, talentfulde piger – og deres forældre – stræber efter at nå. Men fodboldkontrakter er uopsigelige, og det gør det særligt vigtigt, at balancen mellem løn og kontraktlængde er i orden fra starten, inden man skriver under.

Line Røddik Hansen

Line er spillerrådgiver i Spillerforeningen. Hun har været tilknyttet Spillerforeningen siden sit karrierestop i 2020. Line er noteret for 132 landskampe, hvor hun i 2017 var med til at vinde EM-sølv. I løbet af sin karriere har hun repræsenteret Brøndby IF, FC Nordsjælland, Rosengård, Ajax, FC Barcelona og Lyon.

»Jeg vil ikke altid råde en ung pige til at skrive under på en kontrakt. For der følger også forpligtelser med, som slet ikke står mål med den økonomi, der er i den første kontrakt. Det skal både forældrene og pigerne tænke meget nøje over.«

»Fodboldverdenen er helt fantastisk. Man får de fedeste oplevelser. Men det kan også være en jungle, som kan være svær at navigere i. «

Ordene kommer fra Spillerforeningens spillerrådgiver, Line Røddik. Hun har 132 landskampe på CV’et, har repræsenteret Brøndby IF og FC Nordsjælland herhjemme og Ajax, Barcelona og Lyon i udlandet. Så hun ved, at drømmen om en tilværelse som professionel fodboldspiller kan gå i opfyldelse for de unge piger. Og hun ønsker, at de for alt i verden skal drømme løs.

Line Røddik Hansen FC Barcelona 2016–2018
- fodboldbilleder.dk

Line Røddik Hansen FC Barcelona 2016–2018 - fodboldbilleder.dk

»Men de skal være opmærksomme på de bindinger, der er, når de skriver under på den første kontrakt. I dag har vi desværre ingen overenskomst på kvindefodboldsiden, og derfor ser vi ofte, at unge piger skriver under på en 3-årig kontrakt med startløn på 1.500 kroner om måneden.«

»Når vi taler beløb i den størrelsesorden, synes jeg, at man skal tænke sig rigtig godt om, før man skriver under på en kontrakt,« siger Line Røddik.

Forældremøder rundt om i landet

Medio april holder Spillerforeningen forældremøder i Kolding, Aarhus og Hvidovre. Det gør vi for at klæde forældrene på, så de kan vejlede og støtte deres døtre og sønner på bedst mulig vis.

Så kom med, når vi afholder forældremøder, der gør dig klogere på professionel fodbold. Tilmeldingen er åben.

»Fodboldverdenen er helt fantastisk. Man får de fedeste oplevelser. Men det kan også være en jungle, som kan være svær at navigere i.«

»Jeg er fuldt ud med på, at der er en vis status i at kunne kalde sig professionel fodboldspiller. Men det er bare vigtigt, at hverken pigerne eller forældrene lader sig forblænde, når den første kontrakt ligger på bordet,« slutter Line Røddik.

I podcasten Spiller Til Spiller med Line Røddik:

• Udviklingen i dansk kvindefodbold er en tålmodighedstest
  • Kampen for en overenskomst
  • Tænk dig godt om før du skriver under på en kontrakt
  • Piger skal drømme løs

Tilladelse Påkrævet

Fik du hørt?
Tidligere i vores podcast "Spiller til Spiller" giver chefrådgiver Thomas Lindrup og seniorrådgiver Allan Reese dig en introduktion til den professionelle fodboldverden. Og alt det du eller dit barn skal være særligt opmærksom på, inden der skrives under på den første kontrakt.