Presse5.6.2021

Olivia Holdt er Årets Profil i Kvindeligaen 2021/2020

19-årige Olivia Holdt kan lade sig hylde som Årets Profil i Kvindeligaen. Og selvom guldet, som hun skiftede til Fortuna Hjørring for at vinde, glippede, kan hun se tilbage på en flot sæson, der blandt andet har budt på en længe ventet landsholdsdebut. Prisen uddeles i samarbejde med Hessel HiRE.

Olivia Holdt er Årets Profil i Kvindeligaen 2021/2020

Af Martin Dons

Hun understreger det flere gange. At kollektivet og holdkammeraterne har stor andel i hendes individuelle hæder. For det har været helt afgørende for, at Olivia Holdt kan lade sig hylde som Årets Profil i Kvindeligaen 2020/21.

- Det er selvfølgelig, fordi jeg selv har præsteret godt i den her sæson, men det skyldes i den grad også mine holdkammerater, som har været utrolig gode til at tage imod mig, lige siden jeg kom til Hjørring. Og så har de været utrolig gode til at sætte mig op, så jeg er kommet til at se god ud.

- Så lige så meget, som den går til mig, så skal der lyde en stor tak til mine holdkammerater, som har hjulpet mig både på og uden for banen, fastslår den 19-årige Fortuna Hjørring-spiller.

Men når det er sagt, er det Olivia Holdts pris. Og det er en pris, hun værdsætter.

- Jeg er stolt, og jeg synes, det er megafedt, fastslår Olivia Holdt, der særligt sætter pris på, at det kollegaerne i ligaen, der har kåret hende.

- Jeg føler, at det giver et eller andet ekstra, at det er fra dem, man spiller over for hver weekend. Det er dem, der ser én, og de har jo så lagt mærke til mig, siden de har valgt at stemme på mig.

Tilladelse Påkrævet

Hilser større konkurrence velkommen

Men hvis hun kunne, ville hun bytte den individuelle hæder til et mesterskab uden at blinke. Først og fremmest, fordi holdet kommer i første række, men også fordi hun i sommer altså skiftede til Fortuna Hjørring for at vinde mesterskabet. Men i denne sæson er guldet til en afveksling uden for vendelboernes rækkevidde.

- Det har været en sindssyg speciel sæson. Da jeg kom til Hjørring, var det for at vinde guld. Det er jo ikke lykkedes. På den måde har det været en lidt skuffende sæson for holdet Fortuna Hjørring, men individuelt har det været mit bedste fodboldår. Så jeg sidder lidt med en underlig følelse af, at jeg ikke har opnået det, jeg ville, men samtidig har jeg vundet en pris, som jeg er utrolig stolt af.

At de forsvarende mestre fra Fortuna Hjørring, der har vundet Kvindeligaen 11 gange siden 1994, for første gang i årevis er ude af mesterskabskampen vidner om en styrket liga.

- Jeg kan huske, da jeg spillede i VSK Aarhus for bare halvandet år siden. Når vi skulle møde Fortuna eller Brøndby, så skulle vi bare ned og stå på vores egen banehalvdel og håbe på, at vi ikke tabte med mere end tre mål. Nu spiller jeg selv i Hjørring, og sådan er det bare slet ikke mere. Der er slet ikke den samme forskel på holdene mere, siger Olivia Holdt.

- Ligaen er helt sikkert blevet tættere, men det, synes jeg, er bare federe. Og jeg tror, at det udvikler alle spillere meget mere, end at det bare var Fortuna Hjørring og Brøndby, der kørte derudad, tilføjer hun.

Den længeventede landsholdsdebut

Trods klubholdets svingende niveau har Olivia Holdt altså leveret gode præstationer. Det er derfor, hun er blevet kåret som Årets Profil i Kvindeligaen, og det er derfor, hun ved seneste samling fik debut på Kvindelandsholdet.

Og hun nævnte det med et glimt i øjet i sin debuttale. At ventetiden på debuten på Kvindelandsholdet havde været lang. For Olivia Holdt var med til tre landsholdssamlinger, før hun fik sin debut. Men det var ventetiden værd.

- Det var vildt at få lov til at prøve. Nu ved jeg godt, at det ’bare’ var en træningskamp, men det er stadig en kæmpe milepæl for mig personligt at få debut på A-landsholdet, siger Holdt, der fik debut i 1-0-sejren mod Irland den 8. april 2021.

- Jeg kan huske, at vores fysiske træner råber; »O, det er nu.« Der kunne jeg godt mærke, at jeg begyndte at få kriller i kroppen, og jeg var sådan lidt; ”okay, det er faktisk nu, jeg kommer ind.” Så får jeg min trøje på, og Lars giver mig en lille peptalk, og så kommer jeg ind. Og så var det jo ligesom en helt almindelig, anden fodboldkamp, siger Årets Profil i Kvindeligaen om sæsonens højdepunkt.

Med prisen som Årets Profil i Kvindeligaen vinder Olivia Holdt en Mercedes i en måned fra Hessel HiRE. Fortuna Hjørring-profilen vinder prisen foran Brøndby IF’s Nanna Christiansen og KoldingQ’s Lene Christensen.