Presse6.1.2021

Pernille Harder er Årets Kvindelige Fodboldspiller 2020

For sjette gang i træk har de danske, kvindelige fodboldspillere valgt Pernille Harder som Årets Kvindelige Fodboldspiller. Det er syvende gang i alt, at landsholdsanføreren modtager den største, individuelle pris i dansk fodbold, som uddeles af Spillerforeningen i samarbejde med Hessel HiRE.

Pernille Harder er Årets Kvindelige Fodboldspiller 2020

Af Martin Dons

De kvindelige, danske fodboldspillere var ikke i tvivl, da de skulle sætte deres stemme på Årets Kvindelige Fodboldspiller i Danmark 2020. Med hele 91 procent af stemmerne blev Pernille Harder en suveræn vinder og kan derfor for syvende gang lade sig hylde som landets bedste.

Det sker i et år, hvor hun allerede af UEFA er kåret som Europas bedste, mens FIFA kårede hende som verdens næstbedste. Hun blev – igen – stemt ind på verdensholdet, og det store engelske fodboldmagasin FourFourTwo kårede hende til verdens bedste, da magasinet France Football grundet corona ikke uddelte deres prestigefyldte Ballon d’Or i 2020.

»Det vidner om, at jeg har præsteret på et højt niveau over længere tid. At det ikke kun er en enkelt sæson, men at det faktisk er flere sæsoner. Det er det, der gør mig mest stolt«

- Den her pris betyder utrolig meget i og med, at det er mine holdkammerater – de danske spillere – som har stemt på mig. Det betyder meget at få den anerkendelse fra sine kolleger, siger Pernille Harder, der modtager prisen for imponerende sjette år i træk.

- Det vidner om, at jeg har præsteret på et højt niveau over længere tid. At det ikke kun er en enkelt sæson, men at det faktisk er flere sæsoner. Det er det, der gør mig mest stolt, siger hun i podcasten ’Spiller til Spiller’, hvor hun også afslører, at hun fortsat kan finde plads til sine trofæer og pokaler.

- Der er plads til dem hjemme ved min mor og far. Mit gamle værelse er blevet sådan et lille pokalværelse. Så der er altid plads til et nyt trofæ, griner hun.

Topscorer og verdens dyreste

På trods af coronakrisen kan Pernille Harder rent fodboldmæssigt se tilbage på et fantastisk 2020.

- Det har været et specielt år med corona, som har været en stor del af 2020. Men samtidig har der også været fodbolddelen, hvor jeg bare har prøvet at gøre det så godt som muligt, og det har jo også udmøntet sig i rigtig gode resultater med Wolfsburg og også personligt med mit skifte til Chelsea og min topscoretitel i den tyske liga. Det har været et godt år, hvis man ser på de ting, jeg har opnået og på præstationerne. Jeg synes, det har været en af mine bedre sæsoner. Jeg har præsteret på et højt niveau over flere år, og det er næsten det, der gør mig mest stolt.

- Det kræver noget mentalitet og karakter at fortsætte med at have motivationen til at blive bedre. Det er noget, der ligger i mig. Det er det, der motiverer mig hver dag, hvert år og hver sæson. Det er at blive bedre og ikke bare tage til træning og have det sjovt og så tage hjem igen. Jeg er fuldt fokuseret, når jeg er ude på banen og gør alt for, at jeg føler, jeg er bedst til træning, siger Penille Harder, der også kan se tilbage på et år, hvor hun med skiftet fra Wolfsburg til Chelsea blev den dyreste kvindelige fodboldspiller nogensinde.

- Jeg håber, det er en start på noget nyt i kvindefodbolden, at man kan begynde at se kvindefodbolden som en business også for klubberne. At man kan købe og sælge spillere. Jeg tror helt sikkert, vi kommer til at se flere transfers i fremtiden.

FaceTime afløst af fællesadresse

Skiftet til engelsk fodbold betyder samtidig også, at lange telefonsamtaler er afløst af en hverdag med kæresten Magdalena Eriksson, der også spiller i Chelsea.

- Det har en stor betydning. Det har været lang tid, hvor vi har været væk fra hinanden og skulle holde forholdet ved lige over FaceTime, så nu er det bare fantastisk, at vi bor sammen, og vi kan have et godt liv uden for fodbolden. Fodbolden betyder meget for mig, men der er også mere i livet end fodbold, så derfor er jeg rigtig glad for, at jeg bor her nu, og vi kan nyde livet også, siger Pernille Harder, der vandt prisen som Årets Kvindelige Fodboldspiller foran Everton-duoen Rikke Sevecke og Nicoline Sørensen på henholdsvis anden- og tredjepladsen.

»Jeg synes, vi har rigtig mange dygtige fodboldspillere i Danmark og også rigtig mange, som er på vej op af unge spillere, som jeg tror, jeg kommer til at konkurrere en del med om den her pris i fremtiden«

- De har taget nogle rigtig store skridt i deres karriere i de seneste år. Jeg synes virkelig, at begge to har udviklet sig utrolig meget. Og deres skifte til Everton – det er fedt at se dem her i ligaen og se, hvordan de viser sig frem. Jeg er selvfølgelig stolt over, at jeg vinder over dem, men jeg synes også, det skal være et stort skulderklap til dem, for det de har præsteret i det her år, siger Pernille Harder.

Selv om hun har siddet solidt på tronen de seneste år, forventer hun hård konkurrence om prisen i de kommende år.

- Jeg synes, vi har rigtig mange dygtige fodboldspillere i Danmark og også rigtig mange, som er på vej op af unge spillere, som jeg tror, jeg kommer til at konkurrere en del med om den her pris i fremtiden. Jeg er glad for, at vi har så mange dygtige spillere i Danmark, slutter Pernille Harder.

Stemmefordeling til Årets Kvindelige Fodboldspiller 2020

Pernille Harder 91%