Artikel21.4.2020

Internationalt studie: Corona-krisen påvirker fodboldspillernes mentale balance

Et internationalt studie foretaget af den internationale spillerforening, FIFPRO, viser, at et stigende antal professionelle fodboldspillere har symptomer på depression og angst. Spillerforeningen er klar med hjælp.

Af Martin Dons

Corona-krisen påvirker de professionelle fodboldspilleres mentale balance negativt. Det viser et internationalt studie foretaget af FIFPRO, der er den internationale spillerforening. Af studiet fremgår det, at antallet af professionelle fodboldspillere, der udviser symptomer på depression, er fordoblet under Corona-krisen sammenlignet med tidligere undersøgelse.

I perioden mellem den 22. marts 2020 og den 14. april 2020 har FIFPRO undersøgt den mentale sundhed blandt 1.602 professionelle fodboldspillere fra 16 forskellige lande, heriblandt Danmark, der har iværksat drastiske foranstaltninger i forbindelse med Corona-pandemien (f.eks. hjemsendelse).

22% af de adspurgte kvindelige spillere og 13% af de adspurgte mandlige spillere udviste symptomer på depression, mens 18% af de adspurgte kvindelige spillere og 16% af de adspurgte mandlige spillere udviste symptomer på angst.

I et tilsvarende studie blandt 307 spillere foretaget i perioden mellem december 2019 og januar 2020 – inden størstedelen af verdenens ligaer blev suspenderet – var tallene betydeligt lavere. Her udviste 11% af de adspurgte kvindelige fodboldspillere og seks procent af de adspurgte mandlige fodboldspillere symptomer på depression. Altså er antallet af kvindelige såvel som mandlige spillere, der udviser symptomer på depression, fordoblet.

I Spillerforeningen noterer administrativ chef, Michael Sahl Hansen, sig studiet med stor alvor:

- FIFPROs internationale studie understreger vigtigheden af at være opmærksomhed på de professionelle fodboldspilleres trivsel og mentale sundhed. Det var det før Corona-krisen, og det er det med al tydelighed også nu, siger Michael Sahl Hansen.

- I Spillerforeningen – og i særdeleshed i 4player – har spillernes mentale sundhed været et stort fokusområde fra starten af den her krise. Derfor har 4player i samarbejde med sin psykologpartner, Encounter, udviklet gode råd til spillerne, som kan hjælpe dem med at håndtere den ekstraordinære situation, de står i netop nu. Samtidig afholder vi løbende virtuelle klubbesøg med spillertrupperne, mens vi også tilbyder individuelle samtaler til de spillere, der ønsker individuel, fortrolig rådgivning, tilføjer Michael Sahl Hansen.

Spillerforeningens administrative chef glæder sig – trods alt – over, at størstedelen af de adspurgte spillere i FIFPROs internationale studie ved, hvor de kan henvende sig, hvis de har brug for hjælp.

- Det mentale aspekt af at være professionel fodboldspiller er et stort fokusområde for os i Spillerforening. Det har det været i årevis, og det er det også nu. Og i den sammenhæng glæder det os selvfølgelig, at langt størstedelen af spillerne – både nationalt og internationalt – ved, hvor de skal gå hen, hvis de oplever mental ubalance.

4player lancerede i december sit nye tilbud inden for mental sundhed. Tilbuddet er et samarbejde mellem Divisionsforeningen og Spillerforeningen, der er finansieret gennem fodboldens overenskomst.