Pierre-Emile Højbjerg er Årets Mandlige Talent 2014

Fodboldkollegerne har for andet år i træk stemt på Pierre-Emile Højbjerg som Årets Talent, der uddeles af Spillerforeningen. Pierre-Emile løber med den ærefulde titen efter et år, der blandt andet har budt på debut og mål på A-landsholdet.

Superlativerne har det sidste halvandet års tid klistret sig til Pierre-Emile Højbjerg. Det 19-årige danske fodboldtalent løb sidste år også med titlen som Årets Talent, og heller ikke i år kunne nogen fravriste Pierre-Emile den titel.

Det er gået stærkt for Pierre-Emile Højbjerg, siden han som 17-årig blev skiftet ind mod Nürnberg og dermed blev den yngste spiller til at få debut i Bundesligaen på Bayern Münchens mandskab.

For kun godt et års tid siden debuterede han på Danmarks U21-landshold. I øvrigt scorede han begge Danmarks mål i 2-2 kampen mod Slovenien. U21-holdet fik kun glæde af Bayern-spilleren ganske kort, før Morten Olsen forfremmede ham til A-landsholdet, hvor han også allerede har bidraget med en scoring. På A-landsholdet spås han en stor karriere, og mange ser ham allerede som landsholdets nye styrmand.

Pierre-Emile Højbjerg begyndte at spille fodbold i Skjold og F.C. København, men som 14-årig skiftede han til Brøndby IF.

Om kåringen
Spillerforeningen har siden 1999 kåret Årets Talent. Den prestigefyldte titel uddeles én gang om året til den mest lovende danske spiller, som er under 22 år på afstemningstidspunktet. Valget foretages af fodboldspillere i den hjemlige Danmarksturnering samt de danske udlandsprofessionelle.

Tidligere vindere af titlen som Årets Talent tæller spillere som Simon Kjær, Nicklas Bendtner, Daniel Agger, Thomas Kahlenberg og Christian Eriksen.

Foto (c) Kjærbye / Fodboldbilleder.dk