Artikel6.6.2014

LO støtter fodboldspillerne i overenskomstforhandlinger og eventuel konflikt

LO støtter de professionelle fodboldspillere og Spillerforeningen i deres overenskomstforhandlinger og i en eventuelt kommende konflikt mod deres arbejdsgivere i Divisionsforeningen."Arbejdsgiverne vil kraftigt forringe spillernes arbejdsvilkår i en meget udansk model. Det vil vi naturligvis ikke acceptere," siger LO’s formand Harald Børsting.

Divisionsforeningen har opsagt overenskomsten med Spillerforeningen og forhandlingerne er i gang.

– Vi har henvendt os til LO for at få støtte i vores overenskomstforhandlinger og i en eventuel konflikt. Vi er meget glade for den opbakning, vi nu har fået, siger Thomas Lindrup, som er formand i Spillerforeningen.

– LO's hovedbestyrelse har behandlet henvendelsen fra vores forbund, Spillerforeningen, og der er 100 procent opbakning til at støtte spillerne i overenskomstforhandlingerne og i en eventuel konflikt, siger Harald Børsting.

LO’s forbund vil sympatikonflikte
– Vi håber selvfølgelig, at parterne bliver enige om en ny overenskomst. Men ender det i en konflikt, betyder LO’s love, at vi om nødvendigt vil sympatikonflikte til fordel for spillerne, ligesom vi vil støtte spillerne økonomisk under en konflikt, siger LO’s formand Harald Børsting.

En sympatikonflikt kan fx bestå i, at Divisionsforeningens medlemmer ikke kan få leveret mad og drikke til deres arrangementer, og at der ikke vil blive gjort rent og ryddet op på deres anlæg.

– LO’s støtte betyder, at vi nu kan bruge al vores energi på at forhandle med Divisionsforeningen. Vores opgave er at sikre spillerne nogle minimumsrettigheder og at udvikle, tilpasse og forbedre den nuværende overenskomst. Det indebærer selvfølgelig, at vi ikke vil acceptere Divisionsforeningens oplæg til åbenlyse forringelser af spillernes forhold, siger Thomas Lindrup.

Divisionsforeningen foreslår udansk model
Spillerforeningen og Divisionsforeningen forhandler i øjeblikket om at finde en løsning, men forhandlingerne er ikke startet op på en optimal og sædvanlig facon, da Divisionsforeningens opsigelse kom "ud af det blå" med kortest muligt varsel. Der er således intet forberedende arbejde gjort, før parterne nu skal blive enige hen over sommeren. Forløbet op til opsigelsen har været en periode med mange brud fra Divisionsforeningens og klubbernes side med fx manglende pension, løn, feriegodtgørelse, forsikringsdækning og underbetaling i forhold til mindstelønssatserne.

– Divisionsforeningen lægger desuden op til en meget udansk model, der reelt vil ødelægge det nuværende overenskomstsystem. Det foreslåede system i ”to lag” gør det frivilligt for klubben at være en del af overenskomsten, og spilleren skal også individuelt tage stilling til, om han vil være omfattet af den. Det sætter den enkelte i en urimelig og ulige situation over for klubben, siger Harald Børsting."Arbejdsgiverne vil kraftigt forringe spillernes arbejdsvilkår i en meget udansk model. Det vil vi naturligvis ikke acceptere," siger LO’s formand Harald Børsting.

LO’s forbund vil sympatikonflikte

Divisionsforeningen foreslår udansk model