Artikel21.2.2013

Spillerforeningen repræsenteret i høring om matchfixing

Mads Øland talte onsdag sammen med øvrige repræsentanter fra sportens og spilselskabernes verden om matchfixing i en høring i kulturudvalget på Christiansborg. Lav ikke samme fejl som med dopingbekæmpelse, lød det blandt andet.

Spillerforeningens direktør, Mads Øland, var på talerstolen ved en høring i Kulturudvalget sammen med repræsentanter fra DBU, DIF, Idrættens Analyseinstitut, Spillemyndigheden under Skat og Dansk Online Forening. Formålet er at skabe det bedst mulige grundlag at bekæmpe matchfixing i Danmark og i verden.

- Det er den organiserede kriminalitet, der skal bekæmpes – det starter aldrig med den enkelte udøver. Lav ikke samme fejl som med dopingbekæmpelse, der ikke har virket, var blandt Mads Ølands anbefalinger til politikerne i salen, der talte formand for kulturudvalget Flemming Møller Mortensen (S), Mogens Jensen (S), Eyvind Vesselbo (V), Brian Mikkelsen (K), Jørgen Arbo-Bæhr (EL) og Karin Nødgaard (DF).

Spillerforeningens overordnede anbefalinger i bekæmpelsen af matchfixing er:

• Involver sportsudøvernes faglige organisationer i arbejdet på alle niveauer
  • Find balance imellem, hvad sportens organisationer skal gøre, hvad spilindustrien skal gøre, og hvad staten skal bidrage med
  • Etablering af ordnede forhold i den professionelle sport - dvs. indgåelse af overenskomster
  • Uddannelse
  • Overvågning/efterforskning/kontrol rettes primært imod sportens lederniveau (men selvfølgelig også imod sportsudøverne)

Anden del af høringen havde et internationalt perspektiv, hvor bl.a. generalsekretær Jean Francois Reymond fra EU Athletes talte. Mads Øland havde via sit hverv som bestyrelsesmedlem forinden gjort opmærksom på de store problemer fodbolden står over for i østeuropæiske lande, som afdækket i FIFPro Black Book Eastern Europe.

Spillerforeningens overordnede anbefalinger i bekæmpelsen af matchfixing er:

• Involver sportsudøvernes faglige organisationer i arbejdet på alle niveauer
  • Uddannelse