Artikel4.2.2013

Kriminelle styrer matchfixing - Sporten og spillerne er ofre

Europol har de seneste 18 måneder efterforsket matchfixing, der involverer op til 380 kampe, bl.a. på Champions League-niveau. Det starter aldrig med spillerne, men hos de kriminelle.Europol har foretaget den største efterforskning af matchfixing i Europa nogensinde, som dækker over ca. 425 kampofficials, klubrepræsentanter, spillere og kriminelle, skriver BBC. En lang række turneringer herunder Champions League og VM- og EM-kvalifikationskampe er blevet matchfixet, og i alt 380 kampe har været ramt.

Mads Øland, der ud over at være direktør for Spillerforeningen ligeledes sidder i bestyrelsen i den internationale spillerforening, FIFPro, udtaler:

- Der er tale om alvorlig kriminalitet, og det er vigtigt, at Europol efterforsker sager som disse, da sportens organisationer ikke selv kan håndtere det. Det starter aldrig med spillerne, men hos de kriminelle. Det er sporten og spillerne, der er ofrene i det her.

Et forbrydersyndikat med base i Asien, har stået bag de aftalte fodboldresultater via kriminelle netværk i Europa, lyder det.Europol har foretaget den største efterforskning af matchfixing i Europa nogensinde, som dækker over ca. 425 kampofficials, klubrepræsentanter, spillere og kriminelle, skriver BBC. En lang række turneringer herunder Champions League og VM- og EM-kvalifikationskampe er blevet matchfixet, og i alt 380 kampe har været ramt.