Katrine S. Pedersen er Årets Kvindelige Fodboldspiller 2013

De kvindelige spillere har peget på Katrine S. Pedersen som Årets Kvindelige Fodboldspiller 2013 efter et stærkt år på både lands- og klubhold. Prisen er et flot punktum på en mangeårig karriere, som netop er blevet indstillet pga. graviditet.Med klubber som IK Skovbakken, Djurgården, Fulham FC og senest Stabæk har Katrine S. Pedersen igennem sin karriere opbygget et imponerende CV i fodboldmæssig forstand.

Katrine har samtidig været en fast bestanddel af kvindelandsholdet siden 1994 og var for alvor med til at give landsholdet sit folkelige gennembrud i Danmark med en imponerende semifinaleplads ved EM i Sverige i sommer.

Med sit nylige farvel til fodbolden på klub- og landsholdsplan har Katrine spillet hele 210 landskampe i landsholdstrøjen, som er 81 kampe flere end Peter Schmeichel, hvilket gør Katrine S. Pedersen til den spiller, der har flest optrædener for Danmark. Hun vandt også prisen som Årets Kvindelige Fodboldspiller i 2007.

Om prisen udtaler Katrine S. Pedersen:

- Tak til alle dem, der har stemt på mig. Jeg er stolt over, at medspillere og kolleger har stemt på mig. Det er overvældende, og det er en kæmpe ære at blive årets spiller. Jeg kunne ikke ønske mig en bedre afslutning på min fodboldkarriere. Fodbold har været hele mit liv. Jeg har fået så mange fantastiske oplevelser, og jeg håber, at jeg har været med til at give mange danske piger lyst til at spille fodbold.

Facts – Katrine S. Pedersen
Fødselsdato: 13. april 1977 (36 år)
Position: Midtbane
Klub: Stabæk