Artikel21.5.2013

Anders og Bjarne har Danmarks grønneste fingre

Anders Faber Nielsen og Bjarne Rabæk er groundsmen i FC Midtjylland og kan nu med rette kalde sig Danmarks bedste til deres job. Arbejdspladsen MCH Arena vandt nemlig denne sæsons afstemning om Danmarks Bedste Bane.

MCH Arena vandt i forgårs titlen som Danmarks Bedste Bane, og med den fine titel følger Den Gyldne Greb til Anders Faber Nielsen og Bjarne Rabæk, som står for den daglige pleje af de følsomme græsstrå i Herning. Spillerforeningens formand Thomas Lindrup overrakte titlen ved FC Midtjyllands sidste hjemmekamp, hvor holdet tog imod AGF, og det var en stolt Anders Faber Nielsen, der kunne se sin arbejdsplads blive taget i brug for sidste gang inden sommerferien.

- Vi er rigtig glade for den her anerkendelse – det er altid en god ting at få et skulderklap for det, vi går og bakser med dagen lang. Udfordringen ved vores job er, at man oftest får at vide, når det går skidt, så det er rigtig dejligt at modtage ros.

Det er Spillerforeningen, der står bag initiativet, hvor Superligaens anførere igennem hele sæsonen 2012/2013 har rangeret modstanderholdenes baner med en karakter fra 1 til 5.

Gamle dyder

I FC Midtjylland har de valgt at satse på de gamle dyder i græssåning i stedet for nyt rullegræs, og det har vist sig at være den rigtige beslutning. Men Anders Faber Nielsen, Bjarne Rabæk og den øvrige stab er ikke kommet sovende til den fine titel:

- Det handler om passion, kærlighed og engagement. Og så handler det om at stå op om morgenen og have lyst til at gøre det bare lidt bedre end dagen før. Det, tror jeg, er vores hemmelighed.

- I vinteren 2010 fik vi os en gevaldig overraskelse og måtte alle indse, at naturen skal betragtes som en medspiller og ikke en modspiller. Udbringning af gødning har vi tidligere haft for vane at gøre i løbet af hele sæsonen, men den går altså ikke mere. Græsset skal afmodnes og hærdes for at klare sig igennem en sæson.

Bedre baner i hele landet

Selvom Anders Faber Nielsen er glad for at være nummer et, ville han gerne have, at alle Superligaens fodboldbaner havde en høj standard.

- Det her med de ordentlige fodboldbaner er én af mine mærkesager. Derfor blev Groundsman Association Denmark også etableret sidste år, der skal være med til at støtte op om kærligheden til græs og den passion, det er at arbejde med det.

Anders Faber Nielsens overordnede i FC Midtjylland, direktør Claus Steinlein, bakker også op om en forbedring af kvaliteten på tværs af landet.

- Der har været for mange baner i år, hvor kvaliteten har været for dårlig. Klubberne må prioritere, om det er kampbaner eller træningsbaner, og det vigtigste må være, at vi har gode kampbaner i Superligaen, så tilskuerne kan få de største fodboldoplevelser og se det bedste fodbold, siger Claus Steinlein.

Kampen om Danmarks Bedste Bane starter op igen, når Superligaen sparkes i gang til juli.