Artikel30.9.2020

Nicolai glæder sig til bestyrelsesarbejdet: Vil kæmpe for mere fleksibilitet på uddannelsesstederne

Nicolai Larsen har været anfører og prøvet at påvirke tingene i sin klub. Nu er han klar til at gøre det i en endnu større skala som nyt bestyrelsesmedlem i Spillerforeningen, hvor han især brænder for at skabe endnu mere fleksible uddannelsesmuligheder for fodboldspillere.

Af Martin Dons

Han har været i gamet i lang tid. For det er efterhånden lang tid tiden, at Nicolai Larsen tog springet fra U19-fodbold i Lyngby til superligabold i AaB. Og nu er tiden moden til at tage endnu et nyt skridt. Den 29-årige keeper er nemlig valgt ind i Spillerforeningens bestyrelse.

- Jeg glæder mig rigtig meget til at prøve at være med i en bestyrelse. Det har jeg ikke prøvet før, indleder Nicolai Larsen, der dog har prøvet at være én af dem, der skal tage ansvar.

- Jeg har været anfører i FC Nordsjælland, hvor vi havde en anførergruppe, så vi havde også vores egen lille bestyrelse, hvor vi prøvede at påvirke nogle ting. Nu bliver det så i en noget større skala, og det glæder jeg mig helt enormt til, siger Nicolai Larsen.

»Jeg har oplevet, at det er virkelig dejligt og fedt at have noget ved siden af i de perioder, hvor det måske ikke går så godt med fodbolden. Så har jeg succes i noget andet«

Han husker selv sit første møde med Spillerforeningen.

- Der tænkte jeg ’hvorfor har man brug for det, man kan jo få rådgivning fra klubben og sin agent’, men jeg fandt også rimelig hurtig ud af, at mange af de tilbud, som Spillerforeningen har, var noget, jeg godt kunne bruge, siger Nicolai Larsen.

Vigtigt at have andet end fodbolden

For han har selv været en ivrig bruger af Spillerforeningens og 4players tilbud. Især uddannelsestilbuddene har tiltrukket Nicolai Larsens interesse. Han nåede kun et år som fuldtidsprofessionel fodboldspiller uden noget ved siden af, inden han kastede sig over studiet.

- Det er det der med at få fyldt sin hverdag ud, fordi en del af fodbolden også er at restituere og slappe af. Det er rigtig vigtigt. Men det kan man jo opfylde samtidig med man læser i en bog. Det synes jeg, jeg bliver glad af, og det udvikler mig som person, og jeg bliver klogere på nogle andre ting.

»Vi gik fra at være en håndfuld, der læste, til at der kun var en håndfuld, som ikke læste. Vi fik bare et helt andet sammenhold i truppen«

- Jeg har oplevet, at det er virkelig dejligt og fedt at have noget ved siden af i de perioder, hvor det måske ikke går så godt med fodbolden. Så har jeg succes i noget andet. Jeg har en eksamen, jeg har gjort det godt i, jeg har nogle gode studiekammerater, som man har noget andet end fodbold med. Og det, synes jeg, er vigtigt, man får. Man kan bringe det videre over i sin fodbold. Man bliver ikke ved med at få gok i tuden, når det ikke kører, men man bliver ligesom rejst lidt op igen, når det går godt på studiet, forklarer Nicolai Larsen.

Studiet gav unikt sammenhold i truppen

Han tog selv fat i Spillerforeningens rådgivningsgren 4player, da han kunne mærke, han havde brug for nye og flere input i livet. Og med hjælp derfra begyndte han på finansøkonomiuddannelsen.

- Jeg tog den sammen med Patrick Kristensen, og det, synes jeg, gav mig rigtig meget. Lige pludselig havde man noget ved siden af, så det ikke kun handlede om fodbold. Jeg havde det også sammen med en god holdkammerat, så vi havde noget andet, som ikke bare var fodbold. Vi fik en bedre relation, og det var bare fedt, at man havde et andet fællesskab, husker Nicolai Larsen.

I AaB var der allerede nogle i truppen, der studerede, mens flere valgte at følge trop.

- Der var rigtig mange, som valgte at studere ved siden af, og det gav bare et helt andet sammenhold, for nu handlede det ikke kun om fodbold, nu kunne vi også snakke om, når man skulle op til eksamen. Og det var bare fedt, at vi alle sammen havde et fælles mål, og det var ikke kun fodbold.

- Vi gik fra at være en håndfuld, der læste, til at der kun var en håndfuld, som ikke læste. Vi fik bare et helt andet sammenhold i truppen. Man bliver også mere fokuseret, når man er der. Man udnytter timerne bedre. Vi var måske ikke det hold, der trænede allerlængst tid, men når vi var der, var vi 100 procent fokuseret. Man er bedre til at skifte fra de forskellige zoner. Jeg mærkede et stort fokus på træningsbanen, siger Nicolai Larsen.

Mere fleksibilitet på uddannelserne

I sommer rejste han til Frankrig for at tørne ud for EA Guingamp, og derfor har han lige nu lagt Erhvervsøkonomi-studiet på hylden, så han og familien kan finde sig til rette i det nordfranske. Men han brænder fortsat for, at der skal være gode og fleksible muligheder for at studere som professionel fodboldspiller, så fodboldkarrieren og studiet går hånd i hånd.

- Jeg har gjort meget brug af Spillerforeningens tilbud. Nu er jeg kommet op i alderen, og jeg kan se, at de ting, jeg har gjort brug af, har været rigtig godt for mig. Jeg kan også se, at der er nogle ting, der godt kunne være gjort lidt anderledes. Det er også noget af det, jeg gerne vil prøve at påvirke.

- At skabe endnu flere tilbud omkring uddannelsesdelen men i lige så høj grad at påvirke uddannelsesinstitutionerne for at få det gjort mere fleksibelt. Det er specielt i forbindelse med eksaminer, at det kan være frustrerende, at det kun kan være på lige det her tidspunkt på dagen. Hvorfor skal det være sådan, spørger Nicolai Larsen.