Artikel31.10.2019

Underlag har betydning for klubvalg

Stod Janus Drachmann og Caroline Rask over for et klubskifte, ville underlaget i en ny klub spille en afgørende rolle for beslutningen. Det fortæller de begge, efter at Spillerforeningen i går har offentliggjort en ny, stor skandinavisk undersøgelse om baneforhold blandt de bedste fodboldspillere i Norge, Sverige og Danmark.

Af Martin Dons

- Det ville have en ret stor indflydelse på valg af klub. Det ville være på listen over ting, jeg prioriterede, at der skulle være træning og kamp på græs.

Caroline Rask er klar i mælet. Det er afgørende for hende, om hendes klub spiller på græs eller kunstgræs. Og Fortuna Hjørring-profilen får opbakning fra OB-anføreren Janus Drachmann.

- Ja. 100 procent. Jeg er ret sikker på, at min krop ikke ville kunne holde til at spille på kunst hver dag. Så det ville helt sikkert spille ind. Om det er en tilvænningsfase, skal jeg ikke kunne svare på, men det er noget, jeg ville have med i mine overvejelse, og det ville pege i negativ retning, siger Janus Drachmann.

Kunstgræsbaner belaster kroppen

Årsagerne, til at underlaget har betydning for de to profilers valg af klub, er mange. Først og fremmest er der fornemmelsen. Følelsen, duften og synet.

- Duften af nyslået græs emmer mere af fodbold end at komme ud på en plastikbane en varm sommerdag, hvor fødderne er ved at brænde af, som Drachmann malerisk beskriver det.

Noget andet er det håndgribelige. Den øgede fysiske belastning, som spillerne mærker på egen krop, når de græsvante fodboldspillere fra tid til anden nødtvunget spiller på en kunstgræsbane.

- Der er ingen tvivl om, at det belaster på ankler, hofter og knæ med det underlag. Det er en del hårdere, og det er ikke så absorberende, som det er på græs, som man er vant til at træne på. Kroppen og led bliver mere ømme. Det er hårdere stød i kroppen, når man træder ned, vender og skal stoppe sine accelerationer, lyder det fra Drachmann.

Et billede, som Fortuna Hjørring-anføreren genkender.

- Man mærker det ved de stød, man får. Man bliver mere øm i ryggen. Nogle gange har min krop det dårligere, efter jeg har spillet på kunstgræs, siger Caroline Rask.

Spillerne i Skandinavien vil spille på græs

Caroline Rask og Janus Drachmann er enige om, at de »helt klart« foretrækker at spille på græs. Et udsagn, som hele 85 procent af de professionelle fodboldspillerne i Skandinavien er enige i. Det viser en ny, stor undersøgelse, som spillerforeningerne i Norge, Sverige og Danmark i dag har offentliggjort.

For første gang nogensinde er spillerforeningerne i Sverige, Norge og Danmark nemlig gået sammen om en fælles undersøgelse om spillernes holdning til underlaget. Og det helt oplagte spørgsmål lyder:

Hvis du selv kunne bestemme underlaget i din klub, hvilket underlag ville du så vælge?

Svaret på det spørgsmål er spillerne i Sverige, Norge og Danmark enige om. Hele 85% af de spillere, som har svaret på spørgeskemaet på tværs af nationerne, svarer græs. 9% peger på kunstgræs som deres foretrukne, mens underlaget for 6% ingen rolle spiller.

Samtidig svarer 90% af spillerne, at de mener, man bør investere pengene i bedre græsbaner, mens 10% af de adspurgte 460 spillere peger på kunstgræs.

Du kan læse mere om undersøgelsen her.