Artikel11.6.2019

Knæet blev finjusteret under preseason-træning

Han havde overvejet det nogle gange. Og i vinter gjorde Lasse Plato så alvor af sine overvejelser og trænede med Team Spillerforeningen. Det gav bonus, da han skulle i gang efter pausen.

Af Martin Dons

Nogle er allerede gået på ferie. Andre gør det om lidt. Men fælles for elitefodboldspillerne i Danmark er, at sommerferien ikke bare kan bruges med benene oppe. Kroppen skal holdes i gang, og en måde at gøre det på er gennem Team Spillerforeningen, der fra den kommende uge tilbyder preseason-træning til Spillerforeningens medlemmer.

En af de spillere, der for et halvt år siden benyttede sig af det tilbud, var 22-årige Lasse Plato.

- Jeg gjorde det for at holde mig i gang i pausen og stå bedst muligt, til vi startede op igen, fortæller den 22-årige venstreback, der til dagligt spiller i Odense-klubben Marienlyst i 2. division.

Flere gange tog han de knap 150 kilometer fra Odense til Aarhus for at deltage i træningen.

»Helt konkret kunne han se, at jeg manglede balance i forhold til mine landinger på det ben. Vi fik lavet en finjustering, og siden da har jeg arbejdet meget med det og har rigtig god stabilitet i det knæ nu«

Fokus på den enkelte

- Det var super fedt. Vi havde en fysisk træner, som havde tid til den enkelte. Et år tidligere havde jeg haft en skade i mit knæ, og han kunne gå ind og vejlede mig om, hvordan jeg skulle arbejde med det, forklarer Lasse Plato og uddyder:

- Helt konkret kunne han se, at jeg manglede balance i forhold til mine landinger på det ben. Vi fik lavet en finjustering, og siden da har jeg arbejdet meget med det og har rigtig god stabilitet i det knæ nu.

»Det er helt sikkert noget, jeg vil anbefale andre. Det er typisk efter pauserne, man får problemer, når man rammer opstarten, og der er det en god måde at forebygge opstartsskader på og bygge ekstra på«

Efter vinterens strabadser i ProTreatments lokaler i Aarhus følte han, at han kom styrket ud fra pausen og klar til at angribe foråret.

- Det var meget intensiv træning, så det rykkede rigtig meget på stabilisering af kroppen og forebyggede skader til opstarten. Det er typisk der, de melder sig, og der kunne man mærke, at man var bedre rustet til at komme i gang i forhold til, hvis man selv skulle have lavet et træningsprogram.

Motiverende at træne med andre

Lasse Plato, der har fortid på FC Midtjyllands akademi og OB’s ungdomsafdeling, nød at træne med andre fodboldspillere fremfor enlige løbeture på de danske landeveje.

- Det gav rigtig meget. Vi er på bølgelængde, og vi var i samme situation. Man har et ønske og mål om at holde sig i gang i pausen og stå skarp til opstarten. Det var klart en motivation, at vi var flere.

- Øvelserne var rigtig fede. Man arbejder meget med core. Og mange øvelser er nede i knæene, og det er der, hvor man bliver udfordret ude på banen. Det gav virkelig en god robusthed og styrke.

Han er da heller ikke sen til at anbefale træningen til andre kolleger.

- Det er helt sikkert noget, jeg vil anbefale andre. Det er typisk efter pauserne, man får problemer, når man rammer opstarten, og der er det en god måde at forebygge opstartsskader på og bygge ekstra på. Det er en rigtig god måde at bygge sig selv op på, siger Lasse Plato.