Artikel4.1.2020

Spillerne peger på Schmeichel og Harder som årets bedste

Kasper Schmeichel og Pernille Harder er henholdsvis Årets Mandlige Fodboldspiller 2019 og Årets Kvindelige Fodboldspiller 2019. De har netop modtaget prisen, som uddeles af Spillerforeningen og Hessel HiRE, til Sport 2019.

Af Martin Dons

Kasper Schmeichel er Danmarks bedste mandlige fodboldspiller. Der var nemlig ingen tvivl, da de danske mandlige fodboldspillere skulle sætte deres kryds ud for den spiller, som, de synes, har præsteret bedst i kalenderåret 2019.

Kasper Schmeichel er Årets Mandlige Fodboldspiller 2019. En pris, som han også vandt i 2016.

Hos kvinderne kunne Pernille Harder for femte gang i træk - og sjette gang i alt - modtage hæderen som Årets Kvindelige Fodboldspiller til Sport 2019. Hun vandt første gang prisen i 2012.

Det er de største, individuelle priser, som dansk fodbold har at tilbyde. For det er landets mest fodboldkyndige eksperter – nemlig spillerne selv – der kårer Årets Kvindelige Fodboldspiller og Årets Mandlige Fodboldspiller.

Redninger sikrer EM-billet

Både Kasper Schmeichel og Pernille Harder har i årets løb været afgørende for henholdsvis det danske Herrelandshold og Kvindelandhold samt i deres klubber.

For de fleste fodboldelskere står Kasper Schmeichels store landskampspræstationer i årets løb sikkert stadig stærkt i erindringen og i særdeleshed kampen mod Schweiz i Parken, hvor han tæt på ene mand holdt Danmark inde i kampen og EM-kvalifikationen.

EM-billetten blev sikret i Dublin, og foruden kvalifikationen til EM på hjemmebane kan Schmeichel også se tilbage på et stærkt år i Premier League, hvor Leicester til stor overraskelse for de fleste ligger på andenpladsen og lige nu har kurs mod både medaljer og en plads i næste års Champions League.

Mester og målrekord

Champions League spiller Årets Kvindelige Fodboldspiller i år. For Pernille Harder og Wolfsburg kunne i sommer lade sig hylde som tyske mestre, og det var med den danske landsholdsanfører som en markant profil på sit tyske klubhold.

I år er de grønblusede fodboldkvinder fra Wolfsburg fortsat. De ligger nummer et i Bundesligaen og spiller fortsat med i Champions League. På det personlige plan kører det også derudaf for Pernille Harder, der med 18 mål har lagt sig i spidsen på Bundesligaens topscorerliste og allerede nu har slået sin personlige målrekord for en sæson.

På Kvindelandsholdet kan Pernille Harder se tilbage på en foreløbigt stærk kvalifikation på vejen mod EM i England næste år. Kvindelandsholdet har med fem sejre i lige så mange kampe spillet sig selv i en god position. Det er sket med en sprudlende offensiv og en stærk defensiv, hvor holdet har scoret imponerede 29 mål i fem kampe, mens defensiven ikke har tilladt et eneste mål imod.

Årets Mandlige Fodboldspiller og Årets Kvindelige Fodboldspiller kåres af Spillerforeningen og Hessel HiRE.