Artikel20.11.2019

Sidste års trio i ny duel om Årets Mandlige Fodboldspiller

Det er de tre samme spillere som sidste år, der kæmper om prisen som Årets Mandlige Fodboldspiller 2019, som Spillerforeningen i samarbejde med Hessel HiRE uddeler til Sport 2019 i Boxen i Herning til januar.

Af Martin Dons

Christian Eriksen har siddet solidt på tronen som Danmarks bedste mandlige fodboldspiller de seneste par år. Tottenham-spilleren har i alt vundet prisen fem gange og er dermed den mest vindende fodboldspiller nogensinde af prisen som Årets Mandlige Fodboldspiller.

Igen i år har hans mandlige kolleger nomineret ham til prisen. Og igen i år kæmper han med Kasper Schmeichel og Thomas Delaney om, hvem der skal have den største, individuelle hæder i dansk herrefodbold.

Stime brudt af Schmeichel

Christian Eriksen har vundet prisen fem ud af de seneste seks år, men i 2016 brød Kasper Schmeichel stimen, da kollegerne pegede på Leicester-keeperen som årets bedste. Nu jagter Schmeichel på ny titlen, og han kan se tilbage på et stærkt år, hvor han øjeblikkeligt oplever stor succes i Premier League, hvor holdet lige nu indtager en andenplads.

Helt så godt går det ikke for Christian Eriksen og Tottenham, der har kæmpet mere med spillet i anden halvdel af 2019, mens den første halvdel af året bød på bl.a. en Champions League-finale og en topfire-placering i Premier League.

En titel mangler

Den tredje nominerede er Thomas Delaney. Midtbane-dynamoen lå længe lunt i svinget til at tage det tyske mesterskab, men i sidste ende løb Bayern München med trofæet i en særdeles tæt Bundesliga-topstrid, hvor sølle to point skilte de to duellanter.

Thomas Delaney, der også var nomineret til prisen sidste år, har tidligere vundet prisen som Årets Profil i Superligaen. Det gjorde den tidligere F.C. København-kaptajn i 2016, men han har fortsat til gode at løbe med hæderen som Årets Mandlige Fodboldspiller. Men chancen for hæderen er der altså igen i år.

Største individuelle danske pris

Prisen som Årets Mandlige Fodboldspiller er den største, individuelle pris, som dansk herrefodbold har. Det skyldes, at det kollegerne – de danske fodboldspillere - der stemmer og dermed afgør, hvem der har fortjent hæderen som årets bedste.

Det hele afgøres i Boxen i Herning lørdag den 4. januar til DR’s store sportsgallashow, hvor Spillerforeningen og Hessel HiRE uddeler prisen som Årets Mandlige Fodboldspiller og Årets Kvindelige Fodboldspiller.

De nominerede til Årets Mandlige Fodboldspiller 2019

Thomas Delaney, Borussia Dortmund