Artikel5.1.2019

Eriksen og Harder bliver på tronen

De danske fodboldspillere peger igen på Pernille Harder og Christian Eriksen som de bedste i landet.

Af Martin Dons

Spillerforeningen og Hessel HiRE har til DR Sportens gallashow Sport 2018 netop uddelt priserne til henholdsvis Årets Kvindelige Fodboldspiller og Årets Mandlige Fodboldspiller. Og igen i år var det Pernille Harder og Christian Eriksen, der løb med priserne.

Dermed har både Harder og Eriksen vundet prisen imponerende fem gange. Pernille Harder tangerer sin egen rekord, mens Christian Eriksen nu er alene i spidsen som den mest vindende herrespiller nogensinde. Inden aftenens kåring delte han den titel med Brian Laudrup, der har vundet prisen som Årets Mandlige Fodboldspiller fire gange.

Christian Eriksen kan kigge tilbage på et stærkt 2018, hvor Tottenham-strategen endnu gang viste sig som en vigtig brik for London-mandskabet. Med ti mål og ti assists i Premier League var danskeren en stor bidragsyder til, at Tottenham med en tredjeplads i Premier League endnu engang sikrede sig en plads i Champions League, hvor Spurs er videre til ottendedelsfinalerne.

I landsholdsregi bød 2018 på VM i Rusland for Christian Eriksen, der kort forinden var blevet far for første gang. Her leverede det danske landshold en flot indsats og var blot en straffesparkskonkurrence fra at spille sig videre fra ottendedelsfinalen mod Kroatien. For Eriksen bød året på ti landskampe og fire mål og en førsteplads i Nations League.

Europas bedste er Danmarks bedste

Årets Kvindelige Fodboldspiller 2018 kan se tilbage på et år med masser af priser. Sammen med sin tyske klub Wolfsburg vandt Pernille Harder endnu et tysk mesterskab, ligesom det også blev til en sejr i den tyske pokalfinale. Hun opnåede også en plads i Champions League-finalen, hvor Harder scorede tyskernes enlige mål i nederlaget.

På det personlige plan kunne den danske landsholdsanfører bryste sig af titlen som Europas bedste kvindelige fodboldspiller. Den danske bomber var også blandt de sidste tre nominerede til verdens bedste kvindelige fodboldspiller, men måtte se sig henvist til en andenplads.

Det er spillerne selv, der har stemt til kåringen af Årets Fodboldspiller, og fordi det netop er kollegerne, der afgør, hvem der skal løbe med hæderen, regnes prisen for den mest fornemme i dansk fodbold.

De øvrige nominerede hos kvinderne var Sanne Troelsgaard og Janni Arnth, mens det hos herrerne var Thomas Delaney og Kasper Schmeichel.