Artikel1.10.2018

Spillerne undrer sig: Hvorfor vil DBU ikke forhandle?

Spillerforeningen vil gerne forhandle, men DBU har afbrudt forhandlingerne.

Af Martin Dons

I aftes klokken 23.59 måtte Spillerforeningens forhandlerteam forlade forhandlingslokalerne i DBU. Unionen havde sat en selvvalgt deadline, og i dag har de så valgt at afbryde landsholdsforhandlingerne endeligt.

- Vi er indstillet på at forhandle dag og nat, indtil der er en aftale. Det undrer os meget, at DBU ikke er det samme. I stedet har de valgt at afbryde forhandlingerne, og dermed taber vi dyrebar tid. Vi kunne have forhandlet hele lørdag og søndag. I stedet taler vi slet ikke sammen nu, og for dansk fodbolds skyld bør vi kunne sætte os sammen og finde en løse til glæde for alle i dansk fodbold, siger direktør i Spillerforeningen Mads Øland.

Simon Kjær har tidligere i dag udtalt sig til Ekstra Bladet, hvor han fortæller, at han er overrasket over, at DBU ikke længere ønsker at forhandle for at finde en løsning.

- Vi spillere har lørdag middag modtaget en mail fra DBU, hvor vi kan forstå, at de ikke vil forhandle videre for at indgå en aftale. Det er vi vildt overraskede over, for vi var ikke klar over, at forhandlingerne var slut. DBU ved godt, at vi ikke kan spille uden en aftale, så det må jo betyde, at de vil aflyse kampene i næste uge, siger Simon Kjær.

- Det er DBU, der skaber problemer og risiko for aflyste landskampe og kæmpekonsekvenser for alle i dansk fodbold. Også børnefodbold og breddefodbold bliver ramt, hvis også Nations League-kampen ryger, og Danmark så bliver smidt ud af EM-turneringen. Det er jo hvert år landsholdet, der spiller de mange millioner ind til DBU, som kan bruges til bredde og børnefodbold.

- Vi føler, at DBU gerne vil gøre os til skurke. At de vil fremstille det, som om det er os spillere, der ikke vil spille landskamp. Men det er jo lige omvendt. Jeg må nok indrømme, at det er vores klare indtryk, at DBU ikke har været interesserede i at finde en hurtig løsning. Lige nu frygter vi for konsekvenserne for dansk fodbold.

- Vi spillere vil jo gerne spille de to landskampe i næste uge, men der kan jo rent praktisk ikke spilles uden en aftale. Nu har DBU stoppet forhandlingerne, og vi forstår ikke helt hvorfor, men så kan vi jo ikke gøre mere for at redde landskampen, end vi allerede har gjort. Jeg forstår ikke, at DBU er villige til at droppe den kamp i forsøget på at presse os spillere, så at de kan gennemtrumfe alle de voldsomme ændringer i aftalen.

William Kvist, der selv er en del af Spillerforeningens forhandlingsteamet, fortæller i Ekstra Bladet, at DBU forsøger at male et billede af, at det er spillerne, der vil aflyse landskampen. Sådan forholder det sig i midlertidig ikke.

- Jeg synes, at det var forfærdeligt, at DBU kørte det så langt ud med kvindelandsholdet sidste år, men nu er jeg bange for, at de gør det igen. Intet kunne være mere forkert end det billede, DBU forsøger at male af, at det er os spillere, der vil aflyse landskampen. Det er DBU, der hverken ville forlænge den gamle aftale eller bygge videre på den, sådan som vi tilbød. I stedet ville de have en komplet ny aftale med så mange nye punkter, at det næsten fra start ville være umuligt at nå det til den deadline, DBU har valgt at sætte. Det er desværre et stort problem, og det kan få store konsekvenser for dansk fodbold.