Artikel20.11.2018

De kæmper om at blive Årets Kvindelige Fodboldspiller

Spillerforeningen kårer sammen med Hessel HiRE Årets Kvindelige Fodboldspiller 2018.

Af Martin Dons

Til januar bliver det afsløret, hvem der har været 2018’s bedste danske kvindelige fodboldspiller. For her kårer Spillerforeningen sammen med Hessel HiRE Årets Kvindelige Fodboldspiller 2018.

At modtage hæderen som Årets Kvindelige Fodboldspiller er den mest prestigefyldte pris i dansk kvindefodbold, da det er spillerne selv, der stemmer på, hvem der skal løbe med æren som landets bedste.

De seneste tre års vinder Pernille Harder er igen i år nomineret til prisen. Hun kæmper mod et nyt felt i forhold til sidste år. Den kommende Arsenal-spiller Janni Arnth og FC Rosengård-spilleren Sanne Troelsgaard er de to andre nominerede til prisen.

Forsvarsspilleren Janni Arnth siger efter fire og et halvt år i Linköpings FC farvel til svensk fodbold og skifter til den engelske storklub Arsenal Women FC, der har vundet det engelske mesterskab imponerende 14 gange, ligesom klubben også har triumferet i kvindernes Champions League. Skiftet viser med al tydelighed, at det ikke kun er de danske fodboldkolleger, der har lagt mærke til Linköpings-anførerens gode år.

Sanne Troelsgaard har én gang tidligere modtaget hæderen som Årets Kvindelige Fodboldspiller. Det skete i 2011. Her syv år efter har FC Rosengård-profilen så chancen for som den kun tredje spiller at vinde titlen to gange.

Med titlen som Årets Kvindelige Fodboldspiller 2017 scorede Pernille Harder sig et hattrick. I alt har den danske landsholdsanfører og Wolfsburg-angriber vundet prisen fire gange, hvilket er rekord.

Hvem der vinder årets pris afsløres til DR Sportens store sportsgallashow i Boxen i Herning den 5. januar 2019, hvor Spillerforeningen og Hessel HiRE kårer både Årets Mandlige og Årets Kvindelige Fodboldspiller i Danmark 2018.

De nominerede til Årets Kvindelige Fodboldspiller 2018
Janni Arnth, Linköpings FC