Artikel16.11.2017

UEFA sanktionerer DBU og kvindelandsholdet med pointtab og bøde

Den aflyste kamp mod Sverige i VM-kvalifikationen sanktioneres med pointtab for den tabte kamp og bøde. Dermed er kvindelandsholdet stadig med i kampen om VM-kvalifikation.

Det europæiske fodboldforbund, UEFA, har i dag offentliggjort kendelsen mod DBU og kvindelandsholdet på baggrund af den aflyste kamp mod Sverige i VM-kvalifikationen. Kampen skulle være spillet 20. oktober i Göteborg.

UEFA´s disciplinærinstans har afgjort sagen ved et møde tidligere i dag og besluttet, at aflysningen sanktioneres med en bøde på 20.000 EURO og et nederlag på 3-0 i den aflyste kamp mod Sverige.

Landsholdsanfører Pernille Harder glæder sig over endelig at kunne se fremad på fodbolden:

- Hverken vi spillere og Spillerforeningen eller DBU ønskede, at det ville ende med en aflysning af Sverige-kampen. Sportsligt bliver det selvfølgelig vanskeligt af UEFA’s pointstraf, men vi tager udfordringen op og vil gøre alt for at spille os til VM. Vi er tæt på at have en ny aftale på plads sammen med DBU, og nu drejer det sig om, at vi kigger fremad, siger landsholdsanfører Pernille Harder.

Kim Hallberg, elitechef i DBU, er lettet over, at der nu endelig er kommet en afklaring i sagen:

- Vi er tilfredse med, at vi nu har en afklaring fra UEFA. Hele sagen er opstået på en beklagelig baggrund, men kendelsen betyder, at vi nu, efter alt for meget konfliktsnak, nu kan se fremad. Sanktionen betyder, vi stadig selv afgøre vores skæbne om VM-billetten. Nu skal vi arbejde for at genrejse euforien fra i sommer, og fortsætte det udviklingen af både kvindelandsholdet og pige-/kvindefodbolden i Danmark, og det kan vi heldigvis holde fokus på nu, siger Kim Hallberg.

Udover bødestraf og pointtab har UEFA tilkendt DBU en betinget straf, som betyder, at hvis man igen udebliver fra en kamp inden for de næste fire år, udelukkes man fra UEFA-turneringer.

Med kendelsen kan kvindelandsholdet fortsætte deres forberedelser mod de kommende kampe i VM-kvalifikationen. Her venter Ukraine venter på hjemmebane i Viborg i april, men inden da tager holdet på træningstur til Algarve i Portugal i marts.