Artikel14.2.2017

Spillerdrevet kampagne imod homofobi i dansk fodbold

Spillerdrevet kampagne skal sætte fokus på problemer med homofobi i dansk fodbold.

Spillerne lancerer en ambitiøs, spillerdrevet kampagne, der skal sætte fokus på problemer med homofobi i dansk fodbold, lige fra ungdoms- og breddefodbold til fodbold på højeste plan i Danmark.

- Vi skal homofobi til livs. Kort og godt. Det må simpelthen ikke finde sted. Vi anerkender, at der desværre er et problem med homofobi i fodboldverdenen, siger Jeppe Curth, formand i Spillerforeningen og fortsætter:

- Derfor er der også en kæmpe ros herfra til landsholdsspillernes initiativ om at bidrage til en spillerdrevet kampagne, der uden tvivl vil gøre en forskel.

Kampagnen vil blive bygget om spillerdrevne initiativer og markeringer og får opbakning af både Pan Idræt og Copenhagen Pride.

- Hos Copenhagen Pride og Pan Idræt har vi gennem en periode talt med Mathias Zanka Jørgensen om problemerne med homofobi i fodbold. Vi anser det for et overordentligt vigtigt skridt og en positiv udvikling, at landsholdsspillerne, Spillerforeningen og en række andre højtprofilerede spillere med lanceringen af denne kampagne, så tydeligt viser, at homo- og transfobi er et problem i dansk fodbold på alle niveauer, samt at vi i fællesskab er opsatte på at komme det til livs, siger Lars Henriksen, forperson i Copenhagen Pride og Christian Bigom, formand for Pan Idræt, og fortsætter:

- Vi støtter helhjertet op om kampagnen og dens mål, og vi ser frem til at bidrage til den.

Zanka fører an

Mathias Zanka Jørgensen er hovedambassadør for kampagnen, og han ser den som en vigtig del af en større og nødvendig indsats på området.

- Det er vigtigt for mig, at vi gør en reel forskel imod homofobi. Der skal være noget vægt bag, og det er der også, når vi alle står sammen i kampen, siger Mathias Zanka Jørgensen, der ser et grundlæggende problem i forhold til homofobi i dansk fodbold:

- Jeg tror, at folk på stadion siger og råber ting, som de ikke lige har tænkt over, kan være diskriminerende. Og det samme sker desværre også i omklædningsrum eller ved seriekampe rundt om i landet. Og det skal vi kort og godt have ændret på, og det er jeg overbevist om, at vi kan med en målrettet, fælles indsats.

Om kampagnen

Kampagnen er til en start finansieret via 667.500 kr. fra landsholdsspillerne og bliver spillerdrevet, med Spillerforeningen som ansvarlig. Mathias Zanka Jørgensen er hovedambassadør for kampagnen, hvor også andre spillerprofiler fra landsholdet og Alka Superligaen vil deltage.

Kampagnens mål er at modarbejde homofobi i dansk fodbold, med håbet om at bidrage til bekæmpelse af homofobi i andre kredse. Tilgangen bliver en spillerdrevet kampagne i en målrettet indsats med fodboldens brede, positive appel som værktøj.

Kampagnens mål:

- Spillermarkering til Superligarunde i foråret, dvs.:

• Regnbuefarvede anførerbind
  • Regnbuefarvede snørebånd
  • Spillermarkering ifm. line-up

Spillerne ønsker hjælp fra klubber og fans til:

• Tifo på stadion
  • Regnbuefarvede klublogoer
  • Regnbuefarvede Ligalogo

Der vil blive rettet henvendelse til Divisionsforeningen og Danske Fodbold Fanklubber om dette.

- Spillermarkering i forbindelse med Copenhagen Pride den 15.-20. august 2017

- Spillermarkering til venskabskampen Danmark – Tyskland på Brøndby Stadion tirsdag den 6. juni, dvs.:

• Regnbuefarvede anførerbind
  • Regnbuefarvede snørebånd
  • Spillermarkering ifm. line-up

Der vil blive rettet henvendelse til DBU om dette.

- Kampagne på sociale medier

- Udvikle hotline/App til rapportering af homofobi, racisme og anden diskrimination på stadion

- Spillerdrevet kampagne rettet mod ungdoms- og breddefodbold