Artikel6.6.2017

Landsholdsspillere ind i kampen mod homofobi

Respekt og tolerance gælder på alle niveauer i dansk fodbold. Derfor går de danske landsholdsspillere nu også ind i kampen for at få bugt med homofobi i dansk fodbold.

”Vi er røde, vi er hvide” lyder det som bekendt, når de danske landshold går på banen. Men nu kommer alle regnbuens farver med på banen. Både til herre-landsholdskampen mellem Danmark og Tyskland den 6. juni og til den kommende kvindelandskamp mod England den 1. juli vil spillerne på forskellige måder markere, at de også er med i kampen for en mangfoldig sport. Landsholdsspillerne står sammen med DBU og Spillerforeningen omkring budskabet, at fodbold skal være for alle.

- Fra seriefodbold til landsholdsfodbold. Homofobi i dansk fodbold skal vi bekæmpe sammen. Fodbold skal forene og være for alle; det har alle, der elsker fodbold, et ansvar for,” lyder det enstemmigt fra kvinde-landsholdsspiller Sanne Troelsgaard og herre-landsholdsspiller Riza Durmisi.

Til kampene vil anførerne for landsholdene bære regnbueanførerbind, ligesom der være andre regnbue-markeringer på stadion.

Derudover er Amnesty inviteret ind i kampagnen, og de vil være tilstede på og omkring stadion.

- Amnesty er meget glade for samarbejdet med DBU og Spillerforeningen i kampen mod homofobi. Fodbold er en essentiel del af dansk kultur, og så vigtige rollemodeller som landsholdsspillerne kan dermed virkelig være med til at gøre en forskel ved at slå fast, at sport er for alle – uanset hvem vi elsker, Trine Christensen, generalsekretær.

Sidst men ikke mindst er antihomofobi-kampagnen også af og for fansene på lægterne.

- Når vi er med i kampagnen, er det fordi, at vi gerne vil markere, at vi i Danmark har en masse engagerede fans, der ønsker at inkludere alle omkring, det vi elsker mest; nemlig - fodbold,” lyder det fra Rasmus Trenskow, formand for Danske Fodbold Fanklubber.

Markeringen er et samarbejde mellem landsholdsspillerne, Spillerforeningen, Amnesty International Danmark, Danske Fodbold Fanklubber og DBU.