Artikel7.1.2017

Harder og Schmeichel på tronen

Årets Fodboldspillere i Danmark høstede i sidste sæson et engelsk og et svensk mesterskab. Ved DR’s Sport 2016 show i Boxen i Herning blev Spillerforeningens priser præsenteret af Peter Schmeichel.

De danske fodboldspillere vaklede ikke, da de skulle sætte kryds ud for Årets Kvindelig Fodboldspiller og Årets Mandlige Fodboldspiller 2016. Spillerforeningen og Hessel Hire Årets Fodboldspillere (k/m) fik et par suveræne vindere.

24-årige Pernille Harder tog kvindernes pris. Hun har haft et fantastisk 2016 som topscorer i Damallsvenskan og et mesterskab med Linköping FC som et par af højdepunkterne. Og for lige at krydre det hele fejrede hun 2016 med sidst på året at skrive under på en kontrakt med én af Europas topklubber, VfL Wolfsburg.

- Jeg er virkelig stolt af 2016. Det er til dato mit bedste fodboldår, og det ville i fremtiden blive svært at overgå det, hvis jeg var blevet i Sverige. Nu glæder jeg mig til en ny udfordring i Tyskland, og jeg vil gerne vinde Champions League med Wolfsburg, siger Pernille Harder.

Hun er meget, meget glad for prisen som Årets Kvindelig Fodboldspiller.

- Den her pris er helt speciel for mig, fordi det er med- og modspillere og holdkammerater fra landsholdet, der mener, at det er mig, der fortjener prisen i år. Det er ikke bare fem såkaldte eksperter, der har bestemt det, men dem, der til dagligt ser og ved, hvor meget energi, jeg bruger på hele tiden at blive en bedre fodboldspiller, fortæller Pernille Harder.

Kasper Schmeichel fortrænger med kåringen Christian Eriksen fra fodboldtronen. Tottenham-spilleren har de seneste tre år scoret prisen som Årets Fodboldspiller, men i år var Kasper Schmeichel en for stærk kandidat og vandt foran Christian Eriksen og Thomas Delaney fra F.C. København. Den 30-årige Leicester-målmand er den første målmand, der siden 1999 vinder hæderen som Årets Spiller i Danmark. Dengang hed vinderen også Schmeichel. Peter Schmeichel.

- Jeg er meget, meget beæret over at modtage denne pris. Især når jeg ved, at det er mine kolleger, der har peget på mig. De er jo de sande eksperter. Og så er det meget specielt at modtage sådan en hæder, når man kigger på listen med mange af de tidligere vindere. Der er virkelig mange dygtige fodboldspillere iblandt, så det er en stor ære at komme i det selskab, siger Kasper Schmeichel.

Også Kasper Schmeichel kan se tilbage på et enestående 2016, hvor han med sin klub Leicester blev en sensationel engelsk mester.

- Det er de øjeblikke, man nyder allermest som fodboldspiller. Det handler om glæden ved spillet, men det handler også om at vinde trofæer. Sådan et vandt jeg både sidste år og nu igen et trofæ i aften. Jeg er stolt, understreger Kasper Schmeichel.

Det var i øvrigt Kasper Schmeichels far og tidligere prisvinder, Peter Schmeichel, der overrakte priserne til de to vindere.