Artikel9.3.2015

Spillerne har samlet deres kommercielle rettigheder - deltager ikke i Dansk Fodbold Award

Onsdag den 18. februar meldte DBU ud, at de anså forhandlingerne om nye landsholdsaftaler som brudt sammen. I forlængelse af DBU's udmelding, er spillerne blevet enige om, at de ikke deltager ved DBU's "Dansk Fodbold Award" fredag den 27. februar.

”I den nuværende situation, kan vi desværre ikke deltage ved DBU’s Dansk Fodbold Award,” siger Jannik Vestergaard, anfører på U21-landsholdet.

DBU er blevet gjort opmærksom på, at al kommerciel brug af spillerne uden aftale er i strid med spillernes rettigheder og derfor bedes indstillet og fjernet. Spillerne har valgt at samle sine kommercielle rettigheder som landsholdsspillere i Spillerforeningen. Ved aftale mellem DBU og Spillerforeningen vil DBU kunne opnå rettigheder til at benytte spillerne.

”Så længe, vi ikke har en ny kollektiv aftale på plads, kan DBU selvfølgelig ikke gøre kommerciel brug af os spillere. Vi er indstillet på at medvirke til DBUs kommercielle aktiviteter i rimeligt omfang og med respekt for, at vi skal have tid og kræfter til at præstere på banen,” siger Daniel Agger.

Anfører på Kvinde-A-landsholdet, Line Røddik, uddyber: ”Vi ønsker naturligvis at deltage ved en event som Dansk Fodbold Award, men det må vente, til vi har en kollektiv aftale på plads.”

På vegne af spillerne, spillerrådene og Spillerforeningen

Line Røddik, anfører Kvinde-A-landsholdet
Jannik Vestergaard, anfører U21-landsholdet