Artikel27.9.2013

Spillerforeningen nomineret til Integrationspriserne 2013

Af Spillerforeningen

Spillerforeningen er i år nomineret ved Integrationspriserne 2013 i kategorien Årets frivillige forening.I år er Spillerforeningen blandt de tre nominerede til prisen som Årets frivillige forening ved Integrationspriserne 2013 på baggrund af en indstilling fra analyse- og rådgivningsfirmaet LG Insight.

Spillerforeningens sociale indsats i Player Social Responsibility og det benhårde og forskelsgivende arbejde, som Bajram Fetai og Christian Lønstrup har lagt for dagen med deres indsats for at fremme integrationen i Danmark, har ført til, at Spillerforeningen er nomineret til Integrationspriserne 2013.

Helt konkret drejer det sig om initiativerne Arena Spartacus og Giv Racismen Det Røde kort. Førstnævnte er et fodboldinitiativ, der tilbyder gratis træning til børn og unge i udsatte områder, og sidstnævnte en nu flerårig kampagne, som har til formål at bekæmpe racisme og diskrimination inden for sport og i samfundet generelt.

I indstillingen af Spillerforeningen skriver LG Insight blandt andet:

- En vindende indsats er nyskabende. Der lægges vægt på, at der anvises nye veje i integrationsarbejdet. Bajram Fetai og Christian Lønstrup har brugt deres status og position som (aner)kendte fodboldspillere til at påvirke anti-racismekulturen inden for fodboldverdenen – både blandt kollegaer og fans. Begge kandidater har engageret deltaget i forskellige arrangementer – bl.a. på skoler – rettet mod børn og unge og har i kraft af deres fodboldstatus fået børn/unge til at tænke over adfærd, sprogbrug m.m., som kan være krænkende og/eller racistisk.

Direktør for Player Social Responsibility, Simon Christensen, er begejstret for Spillerforeningens nominering til Integrationspriserne 2013.

- Vi er selvfølgelig rigtig glade og stolte over, at der bliver lagt mærke til det arbejde, vi gør for at fremme integrationen og bekæmpe racismen i Danmark. Bajram og Christian har lagt et enormt stykke arbejde i vores tiltag, så det er helt fortjent, at det er på baggrund af deres kompromisløse indsats, at vi som forening er blevet nomineret til Årets frivillige forening 2013.

Integrationspriserne 2013 løber af stablen den 7. oktober 2013 på Bremen Teater i København, hvor social-, børne- og integrationsminister Annette Vilhelmsen vil uddele fem priser: Årets nydanske forælder, Årets arbejdsplads, Årets medarbejder, Årets kommune og altså Årets frivillige forening.

Få opdateringer fra os

Bliv opdateret på det seneste omkring Spillerforeningens aktiviteter og det danske fodbold miljø. Få nyheder og annonceringer af events direkte i din indbakke.