FC Midtjylland har Danmarks Bedste Bane 2012/13

Foto Kaj B. Kristensen

Mens FC København kan juble over DM-guldet, må de se sig slået i kampen om Danmarks Bedste Bane. I år er det nemlig FC Midtjylland og groundsmen Anders Faber Nielsen og Bjarne Rabæk, der løber med den fornemme titel og Den Gyldne Greb.

FC Midtjyllands grønsvær er den bedste til at spille fodbold på. Det står klart efter afgørelsen af Spillerforeningens afstemning om Danmarks Bedste Bane.

Gennem hele sæsonen 2012/2013 har Superligaens anførere efter hver udekamp rangeret modstanderens hjemmebane efter skalaen 1-5, fra elendig til fantastisk. Pointene har resulteret i følgende stilling (vinderen findes efter 15 hjemmekampe):

1. FC Midtjylland (3,80)
2. FC København (3,73)
3. Esbjerg (3,73)
4. AaB (3,27)
5. SønderjyskE (3,00)
6. AGF (3,00)
7. Silkeborg IF (2,93)
8. Brøndby IF (2,80)
9. AC Horsens (2,80)
10. Randers FC (2,73)
11. OB (2,53)
12. FC Nordsjælland (1,40)

FC Midtjyllands bane har ikke modtaget en eneste karakter i den dårlige ende af skalaen igennem hele sæsonen, og groundsman for midtjyderne Anders Faber Nielsen kan med stolthed se sin banes kvalitet overgå sidste års vinder Parken.

- Det er helt sikkert et kæmpe skulderklap til os alle – især min medarbejder Bjarne, der dagligt går herude. Udfordringen, når man arbejder med en fodboldbane, er, at man tit hører, når det går skidt, så det er rigtig dejligt med den anerkendelse, siger Anders Faber Nielsen.

Ordførende direktør fra FC Midtjylland Claus Steinlein er heller ikke sen til at sende rosende ord efter det flotte stykke arbejde, der udføres på MCH Arena.

- MCH satser på kvalitet, og det kan man se på den bane, de stiller til rådighed til os. Der skal lyde en stor ros til MCH og Georg Sørensen og ikke mindst til Anders Faber Nielsen og Bjarne Rabæk og de øvrige, som leverer Danmarks Bedste Bane.

FC Midtjylland spiller sin sidste kamp i sæsonen 2. Pinsedag, hvor holdet tager i mod AGF. Ved denne lejlighed vil Spillerforeningens formand Thomas Lindrup overrække MCH og FC Midtjyllandet diplom og Den Gyldne Greb som et symbol på et fantastisk stykke arbejde for at vedligeholde banen efter en hård og frostkold vinter, hvor mange græsplæner har måttet lade livet.

Udvalgt statistik:

• Gennemsnit for alle klubberne ved sæsonen afslutning er 2,98
  • FC København og Esbjerg slutter sæsonen med et lige antal point, men fordi københavnernes bane har scoret flest 5-taller i sæsonen, gårandenpladsen til sidste års vindere fra FC København. Det samme gør sig gældende i den indbyrdes kamp mellem hhv. SønderJyskE og AGF samt Brøndby og Horsens
  • FC Nordsjælland har fået flest 1-taller blandt alle klubberne – hele 12 gange har modstandernes anførere uddelt dumpekarakterer til kunstgræsbanen i Farum
  • Den lavest rangerede runde blev spillet i den første weekend i maj i år, hvor hele fire baner fik karakteren 1