Artikel30.4.2012

Spillerne tager socialt ansvar og giver udsatte unge positive netværk

Spillerforeningens nyeste tiltag, Player Social Responsibility skal være med til at give unge i socialt udsatte områder et frugtbart og positivt netværk. Derfor tilbyder Spillerforeningen partnerskab med kommunerne og indbyder til samarbejde.

Spillerforeningen vægter socialt ansvar højt, og gennem Player Social Responsibility tilbyder spillernes egen forening nu kommunerne at indgå i et partnerskab om positiv integration med fodbolden som omdrejningspunktet.

Ambitionen for Spillerforeningen er, at den via sin strategi med Player Social Responsibility kan være med til at give unge fra socialt udsatte områder et frugtbart og positivt netværk samt give dem muligheden for at have en ugentlig fodboldaktivitet at se frem til. Player Social Responsibility bygger videre på erfaringerne fra Giv Racismen Det Røde Kort, og spillernes engagement i sagen er også her en uvurderlig ressource for de enkelte aktiviteter, hvad angår gennemslagskraft, synlighed og kvalitet.

Spillerforeningen vil i anledningen af 1. maj markere vigtigheden af det sociale ansvar, som fodboldspillerne tager med Player Social Responsibility. Derfor vil direktør Mads Øland sammen med Christian Holst fra Silkeborg IF holde taler i en række jyske byer.

Program for 1. maj:

• Socialdemokraterne, Randers, kl. 07.15
  • LO, Skive kl. 08.45
  • 3F, Holstebro, kl. 10.35
  • LO, Viborg, kl. 14.10
  • LO, Silkeborg, kl. 15.15

Player Social Responsibility
I 2011 lancerede Spillerforeningen Player Social Responsibility. Et ambitiøst CSR-program, som bygger videre på erfaringerne fra succesen med kampagnen Giv Racismen Det Røde Kort og består af to projekter, som skal hjælpe frafaldstruede bøn og unge i Danmark.

Arena Spartacus hjælper dårligere stillede børn og unge med at blive en del af samfundet via fodboldaktiviteter i lokalmiljøet. Arena Spartacus bliver et fast element i deltagernes hverdag, og noget de ser frem til uge efter uge, hvor projektet vil køre i flere større byer i Danmark.

Spartans er en træneruddannelse, der giver marginaliserede unge mulighed for at få en træneruddannelse med mening. En stor del af de kommende trænere kommer direkte fra Arena Spartacus, hvilket giver de unge en unik mulighed for at betale tilbage til projektet.