Pernille Harder kåret til Årets Kvindelige Fodboldspiller 2012

Linköping FC's Pernille Harder løber med prisen som Årets Kvindelige Fodboldspiller 2012 efter et flot år i først Skovbakken og nu i det svenske.

Pernille Harder trådte i sine første fodboldstøvler i Viborg, hvor hun er vokset op, men ret hurtigt rykkede hun til Aarhus-området for at spille for IK Skovbakken i den bedste danske række. Her gjorde den offensive midtbanespiller det så godt, at der var bud efter hende fra Linköpings FC i Sveriges Damallsvenskan, hvor hun siden i sommer har spillet 10 kampe og scoret 3 mål.

- Jeg har derhjemme fået at vide, at jeg er et stort talent, og det har været vigtigt for mig at vise i et nyt land og en ny klub, at det er rigtigt det, der bliver skrevet om mig, siger Pernille Harder.

Prisen som Årets Kvindelige Fodboldspiller fik stoltheden til at lyse ud af den unge spiller, da hun blev overrasket med den gode nyhed i Kastrup Lufthavn, inden afrejsen til Brasilien med damelandsholdet.

- Jeg havde da håbet, at jeg vandt prisen, men jeg havde ikke forventet det. Det betyder enormt meget, at mine kolleger har peget på mig – det tager jeg som en stor cadeau. Det er en motivation, som jeg vil tage med på træningsbanen, siger den ambitiøse 20-årige.

Prisen som den bedste kvindelige spiller i 2012 får nemlig ikke stjernefrøet til at hvile på laurbærene:

- Jeg drømmer om at kunne leve af fodbold i mange år endnu, og så drømmer jeg om at blive en af verdens allerbedste fodboldspillere. Det er selvfølgelig store mål, men det er sådan, jeg har det, siger Pernille Harder.

Foruden succes på klubholdene har Pernille spillet 31 kampe for det danske kvindelandshold med imponerende 16 mål til følge. Hun blev topscorer for det danske landshold i EM-kvalifikationen, og 20-årige Pernille står i dag som en fortjent vinder af prisen som Årets Kvindelige Fodboldspiller 2012.

Årets Kvindelige Fodboldspiller 2012 – Pernille Harder
Alder: 20 år