Artikel19.4.2012

Minimumskrav for spillere underskrevet i Bruxelles

I Bruxelles er en aftale mellem parterne i europæisk fodbold i dag blevet underskrevet. Aftalen sikrer især østeuropæiske spillere bedre rettigheder for fremtiden.

En aftale omkring minimumskrav til spillerkontakter er i dag blevet underskrevet i Bruxelles af bl.a. Michel Platini, Karl-Heinz Rummenigge, Frédéric Thiriez og Philippe Piat. Den underskrevne aftale sikrer spillernes rettigheder og vil især få stor betydning for spillerne i Østeuropa.

Præsident for FIFPro Division Europe, Phillipe Piat, glæder sig over aftalen, som fremadrettet sikrer et stort antal spillere langt bedre, end det er tilfældet i dag:

- Denne aftale er ikke kun til gavn for professionelle fodboldspillere, men for hele den professionelle fodboldfamilie. Spillerne er de vigtigste aktører inden for denne ekstremt populære sport, og det er af største vigtighed at beskytte spillerne og klubberne så godt som muligt. Sandheden er, at der er mange mennesker, som ønsker penge og magt til dem selv på bekostning af fodboldfamilien og dens medlemmer gennem ulovlige aktiviteter som matchfixing, handel med mindreårige spillere og lignende.

Aftalens parter er FIFPro Division Europe (den europæiske spillerforening), EPFL (sammenslutning af ligaer, hvor også Divisionsforeningen er medlem) og ECA (sammenslutningen af klubber hvor fx FC København er medlem). Derudover har UEFA også taget del i forhandlingerne og ligeledes underskrevet aftalen.

Mere information
Aftalen er kommet i stand via Social Dialogue, som er kollektive forhandlinger mellem ansatte og arbejdsgivere i EU, og som initieres af og støttes økonomisk af EU.