Artikel26.11.2012

De nominerede midtbanespillere til FIFA FIFPro World XI præsenteret

FIFA og FIFPro har præsenteret de 15 midtbanespillere, professionelle fodboldspillerne verden over har nomineret til at indgå på verdensholdet, FIFA FIFPro World XI.

Når verdensholdet FIFA FIFPro World XI skal præsenteres til Ballon d’Or Gala den 7. januar 2013 vil tre midtbanespillere blive hædret for at være med på holdet. De tre spillere skal findes blandt de 15, som FIFA og FIFPro i dag har præsenteret – 15 spillere, som de professionelle fodboldspillere over hele verden har valgt som dem, der har gjort det bedst i 2012.

De femten midtbanespillere, der har modtaget flest stemmer fra deres kollegaer rundt om i verden er (i alfabetisk orden):

• Xabi Alonso (Spanien og Real Madrid)
  • Sergio Busquets (Spanien og Barcelona)
  • Cesc Fabregas (Spanien og Barcelona)
  • Steven Gerrard (England og Liverpool)
  • Eden Hazard (Belgien og Chelsea)
  • Andrés Iniesta (Spanien og Barcelona)
  • Frank Lampard (England og Chelsea)
  • Luka Modric (Kroatien og Real Madrid)
  • Mesut Özil (Tyskland og Real Madrid)
  • Andrea Pirlo (Italien og Juventus)
  • Franck Ribéry (Frankrig og Bayern München)
  • David Silva (Spanien og Manchester City)
  • Bastian Schweinsteiger (Tyskland og Bayern München)
  • Yaya Touré (Elfenbenskysten og Manchester City)
  • Xavi Hernández (Spanien og Barcelona)

De seneste år har midtbanespillerne på FIFA FIFPro World XI været præget af to spanske spillere: Andrés Iniesta og Xavi. Iniesta har været med på holdet de seneste tre år i træk og Xavi de seneste fire år. De to Barcelona-spillere bliver flankeret af yderligere fire spaniere: Xabi Alonso, der også blev valgt til World XI sidste år, Sergio Busquets, Cesc Fabregas og David Silva.

Også Frank Lampard, Andrea Pirlo og Steven Gerrard har tidligere været blandt de 11 udtagne til holdet. Lampard og Pirlo har endda været nomineret de sidste syv år i træk. Faktisk er Eden Hazard den eneste på listen, der aldrig før har været kandidat til verdensholdet. Den 21-årige belgiske Chelsea-spiller har haft et fantastisk 2012, hvor han for andet år i træk blev kåret som bedste spiller i den franske Ligue 1 og siden skiftede til Premier League og Chelsea, hvor han hurtigt har etableret sig i startopstillingen.