Artikel13.9.2011

Ordførere: Medindflydelse og fleksible uddannelser til elitesportsudøvere

Danske Elitesportsudøveres Forening (D.E.F.) har i valgkampen søgt svar hos kultur- og idrætsordførerne omkring fremtidens elitesportspolitik. Her er der bl.a. bred enighed om at sportsudøverne skal have medindflydelse og fleksible uddannelser.Kultur- og idrætsordførerne er blevet bedt om at svare på fire spørgsmål inden for fremtidens elitesportspolitik. Det drejer sig om elitesportsudøveres politiske medindflydelse, Team Danmark-støtten, fleksible uddannelser og hjælp til den næste karriere.

Sportsudøveres faglige foreninger skal med på råd
Blandt ordførerne er der bred opbakning omkring, at sportsudøverne via deres faglige foreninger skal inviteres med i bestyrelser og offentlige råd og nævn, som lægger retningslinjer for dansk sportspolitik. Heriblandt fra Enhedslistens Per Clausen og Johannes Poulsen fra Radikale Venstre.

Flemming Møller Mortensen (S) er enig og uddyber: ”Faglige institutioner bringer altid kvalitet med sig, og det er vigtigt at være lydhøre over for parterne for at sikre, at vilkårene for elitesportsudøverne, som Socialdemokratiet vægter højt, forbedres. Samtidig mener jeg, at Team Danmarks rammeaftale bør revurderes.

Hos SF er der enighed, hvor Pernille Frahm, tilføjer: ”Spillerforeningen og andre faglige organisationer bør inddrages som obligatorisk høringspart i de dele af den statslige idrætspolitik, der vedkommer dem – dvs. primært i beslutninger, som omhandler uddannelse, Team Danmarks lovgrundlag og statslige satsninger på sport.

Også fra blå blok er der opbakning til at tage de faglige foreninger med på råd. Venstres Troels Christensen kalder det for en ”fornuftig idé” og henviser til, at DGI og DIF allerede har benyttet sig af dette set-up.

Team Danmark-støtte til dem der trænger
Ingen af partierne lover, at der afsættes flere midler til Team Danmarks støttepulje til elitesportsudøverne. Dog er den samlede udmelding, at beløbet som minimum skal holde niveau, mens enkelte gerne ser en forøgelse.

Blandt dem er Radikale Venstres Johannes Poulsen: ”Som minimum bevares beløbet, og personligt finder jeg, at økonomien bør styrkes, således der bliver plads til flere i ordningen.

Han får støtte af Per Clausen fra Enhedslisten: ”Beløbet skal øges, og som Enhedslisten tidligere har foreslået i Folketinget, skal der oprettes en særlig ordning for idrætsudøvere fra idrætsgrene, hvor det er svært at tjene penge også for eliteidrætsudøvere af topklasse.

Flemming Møller Mortensen forklarer en lignende socialdemokratisk politik med en bedre fordeling af midlerne: ”Vi kan ikke garantere flere penge, og det er uvist, hvor stort provenuet vil blive, men S vil kæmpe med næb og kløer for at øge Team Danmarks rådighedsbeløb. Det er vigtigt at sikre mangfoldigheden i dansk elitesport, som skal afspejle alle sportsgrene. Støttepolitikken skal afgøres af behov snarere end af lighed. Med andre ord skal støtten falde, hvor den er mest nødvendig.

Ikke alle i rød blok støtter dog en forøgelse af støttebeløbet. SF’s Pernille Frahm ser i stedet, at DIF selvstændigt kan øge budgettet: ”Nej, der kommer ikke flere offentlige midler til, men støttepuljen kan øges, såfremt specialforbund under DIF bliver mere gearet til selv at skaffe eksterne midler, som kunne benyttes til elitearbejde. SF ønsker ikke isoleret set at tildele flere midler målrettet Team Danmark.

Venstres Troels Christensen henviser til regeringens hidtidige fordeling og lover heller ikke forøgelser: ”Der er lige blevet givet 500.000 kr. ekstra, og det gælder om at udnytte de statslige bevillinger. Fra Venstres side kan man godt forvente status quo.

Fleksible uddannelser til elitesportsudøvere
Blandt de adspurgte partier er det bred enighed omkring, at elitesportsudøvere skal have fleksible uddannelsestilbud ved siden af sporten.

Flemming Møller Mortensen lover et mere detaljeret udspil fra Socialdemokraterne: ”Uddannelsesinstutioner skal udvise en høj grad af fleksibilitet, men frivillighedsprincippet er stadig vigtigt. Derfor vil vi gå i dialog med landets uddannelsesinstitutioner, som selv skal tage ansvar og være med til at finde ud af, hvad der fungerer bedst. Herefter vil S udarbejde en mere detaljeret politik. Men flere steder har man allerede forstået behovet og ageret derefter,” siger han og henviser bl.a. til ordningerne Nordjysk Elitesport og Syddansk Elite.

Både Johannes Poulsen og Per Clausen mener desuden, at der bør lægges særlige forløb for den enkelte elitesportsudøver. Venstres Troels Christensen er enig: ”Der skal være fleksibilitet og plads til individuelle forløb med friheden til selv at vælge. Det er svært at lægge en skabelon, når alle er individuelle, men Team Danmark laver i dag allerede aftaler med de enkelte uddannelsesinstitutioner.

Pernille Frahm vil desuden trække på erfaringer fra andre brancher: ”Uddannelsesinstitutioner bør vise fleksibilitet ved at samle nogle klasser under uddannelsesforløb, som man kender det fra musikernes MGK-uddannelsesforløb. Den primære opgave er at sikre, at talenter har noget uddannelse at falde tilbage på samt at forberede dem både fagligt og mentalt på en karriere. Ved denne udformning opnår de også en formel uddannelse, såfremt de ikke bryder igennem som professionelle atleter.