Artikel23.10.2011

Lyngby-sagen burde give sportslig sanktion

DBU's appeludvalg nedsatte i onsdags Lyngby BKs straf i sagen om den tidligere Lyngby-spiller Lasse Rises kontraktforhold. Spillerforeningen kritiserer, at den sportslige sanktion på tre minuspoint er blevet fjernet.DBU’s disciplinærudvalg tildelte den 22. september Lyngby BK en straf indeholdende en bøde på 75.000 kr. og fratrækkelsen af tre point i Superligaen. Årsagen var, at Lyngby BK ikke havde indsendt en tillægskontrakt indgået med Lasse Rise til godkendelse hos DBU, som det kræves.

Afgørelse valgte Lyngby at anke, og DBU’s appeludvalg ændrede i onsdags straffen til en bøde på kun 25.000 kr.

Direktør i Spillerforeningen, Mads Øland, kritiserer den nye afgørelse: ”Hvis vi skal undgå sager som den her i fremtiden, så skal der gives en sportslig sanktion til en klub, hvis den ikke følger disse helt centrale regler. Ligeledes bør der gives en sanktion til ledere, som er afsender på uregelmæssighederne.

Han fortsætter: ”Det sender et useriøst signal til omverdenen om, at det ikke har særlig store konsekvenser at bryde helt centrale regler i vores branche. Hvis denne sag danner præcedens, kan det betyde flere skuffeaftaler. Spillerforeningens medlemmer bliver de store tabere, hvis kontrakter ikke registreres. Vi frygter, at skjulte aftaler fx kan gå under overenskomstens minimumsregler eller indeholde elementer, som bryder skattereglerne.

Den tidligere formand for DBU’s disciplinærudvalg og nuværende formand for DHF’s disciplinærudvalg, advokat Jens Bertel Rasmussen, mener, lige som Spillerforeningen, at straffen er alt for mild.