Artikel5.12.2012

FC Nordsjælland vinder af Giv Racismen Det Røde Kort Prisen

FC Nordsjælland har vundet Giv Racismen Det Røde Kort Prisen for deres store arbejde med at sætte fokus på racisme og diskrimination. Prisen blev overrakt ved Årets Fodboldfest, hvor flere FCN-spillere var mødt op for at modtage prisen.For sjette år i træk uddelte Giv Racismen Det Røde Kort sin pris i forbindelse med Årets Fodboldfest. Prisen gives til en person, klub eller gruppe, der har gjort et ekstraordinært stykke arbejde for at bekæmpe racisme og diskrimination i Danmark.

I år gik prisen til FC Nordsjælland, der ud over det forrygende fodboldspil på banen også har udvist deres store støtte til kampagnen. I løbet af det seneste år har FC Nordsjælland gjort sig særligt bemærket, og deres arbejde for at udbrede det antiracistiske budskab har været enestående. FC Nordsjælland er den bare anden klub, der har modtaget prisen, som før er gået til Vejle Boldklub. Herudover har enkeltpersoner som Bajram Fetai fra Lyngby Boldklub også fået æren.

FC Nordsjællands anfører Nicolai Stokholm siger om opbakningen til Giv Racismen Det Røde Kort: ”Racisme er heldigvis ikke et udbredt problem i dansk fodbold. Og sådan skal det blive ved med at være! Det mener vi i FC Nordsjælland, og derfor vil klub og spillere gerne bruge kampene til at støtte op om kampagnen, Giv Racismen Det Røde Kort. Det er min opfattelse, at kampagnen er med til at gavne og forebygge, og det er noget, vi vil blive ved med at støtte.

Også svenske Rawez Lawan fra FC Nordsjælland støtter op om kampen imod racisme: ”Vi skal påtage os ansvaret, som spillere og som organisation for at mindske racismen i samfundet, for racisme hører ikke hjemme hverken her eller på fodboldbanen.

For yderligere information kontakt Simon Christensen, projektleder i Giv Racismen Det Røde Kort på 51 20 54 08 eller simon@stopracismen.dk.For sjette år i træk uddelte Giv Racismen Det Røde Kort sin pris i forbindelse med Årets Fodboldfest. Prisen gives til en person, klub eller gruppe, der har gjort et ekstraordinært stykke arbejde for at bekæmpe racisme og diskrimination i Danmark.